RSS

buat baik berpada-pada...

hidup ini.. baik itu berpada2.. wat jahat jgn sekali..

kata pepatah melayu.. buat baik berpada2 buat jahat jgn sekali.. knp gitu?? knp pepatah melayu berpesan gini?? pd hal islam menyuruh umat nya sll berbuat baik tak kira di mana pun mereka berada.. walau ape pun yg kita wt.. kita kena buat baik.. walaupun ape pun situasi kita kena sentiasa baik...

tapi nape plak nenek moyang kita pesan.. buat baik berpada2? huhu.. satu soklan yg agak nya pecah tak pale korg nak pk kan?? hmm.. aku penah gak pk.. ape sebnrnya hikmah disebalik kata2 nenek moyang kita ni..?? kata2 dorg penuh ngn hikmah kan3?

kkdg kan aku terfikir jugak.. patutlaa org2 tua sll pesan.. buat baik berpada2.. sbb org sll tak ingt ape yg kita da wt baik pd org.. kita wat laa baik seribu kebaikan utk sehari.. walaupun seribu thun pun kita wt kebaikan.. org2 yg sengal like them ni.. mmg tak kan ingt..

hmm.. sape laa kt dunia yg fana ni tak penah wt jahat?? hehehe.. dalam erti kata sopan.. wat salah.. or wt dosa.. manusia ni tak sunyi dr kesalahan tau.. tak sunyi dr dosa.. org yg tak wt dosa ialah nabi dan rasul je yg maksum.. yg terpelihara dr dosa..

so.. mari lah kita hisab n renung2 kan.. adakah aku ni baik smpai aku ni kata org lain jahat.?? waaaa.. soklan tu.. menyengat.. smpai ke hulu hati.. hehehe..

dan jgn jd sorg yg terlalu baik smpai sume hal org.. masalah org.. prob org.. sume kita nak tlg.. nak selesaikan.. bak kata pepatah tu laa.. wat baik berpada2.. so jgn terlalu n terlampau baik pd org.. baik pd diri sendiri bley..

eh3.. larang buat baik plak dia ni.. aku bkn lrg... tapi aku kata.. jgn terlalu n terlampau baik.. means.. baik tu ade.. tp sikit2 udah lerrr... hehehe.. jgn asik pk diri org lain.. sian dia ni.. sian dia tu.. eh.. sian dia ade masalah.. sian dia tak de duit.. sian.. sian.. sian.. sian.. mmg kita sian.. tp tgk laa diri kita dulu.. ley ke kita tolong org tapi diri sendiri kita tak tolong??

lu pk laa sendiri... hehehe

org tua2 dulu2 jugak pesan.. buat jahat jgn sekali.. knp??? sbb try pk.. klu kita wt jahat sekali.. seumo hidup sampai mati pun dorg akan ingt kejahatan tu.. tul tak kata org2 tua?? buat baik berpada2.. buat jahat jgn sekali.. sape setuju??? angkat kaki ke bawah.. wakakaka..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

eyena said...

hahaha.. ahaii ustazah tu membebel ape tu.. buat jahat jangan sekali. i setuju. ape kata kite buat berkali2..? hahaha ok2 gurau je. anyway bagus nasihat cik kak yer, ehem..

pink_butterfly said...

hmm, stuju sgt2...klu bwat baik ngn org x slh, tapi ada la certain2 org tu yg x pndai nak btrima kasih, org bwat baik, ble plak dia nak pijak kpala kita...isk3...

haha, support eyena...bwat jht jgn skali, tapi bwat la bkali2..muahahahah...*ktawa evil*

piNky LuCiA said...

hahaha..buat jahat jgn sekali tp berkali2.. amboi3.. anak murid aku ni.. salah pilih ulamk tafsir ke??? meh sini ustzah ajar..

mmg pun.. sakit hati jiwa raga limpa jantung ngn org yg kita wt baik ngn dia tp dia pijak2 kepala ltut kita.. suka hati perut kaki dia je.. huhu.. ape kata rama2.. geram nak sepit ngn sepit kain.. hahahaa