RSS

suami vs isteri

bila tgk metro.. ade mengatakan bahawa masih ade lagi suami yg sanggup dera isteri, hati aku berdetik.. knp la suami sggup buat isteri smpai gitu sekali? kkdg mmg tak di nafikan, ade sesetgh isteri yg degil, tak mahu dgr ckp, tp suami di ciptakan utk membimbig si isteri bukan menyakiti nya.. so bmbg laa dia ke arah jln yg lurus.. wanita di ciptakan utk lelaki, knp plak lelaki harus sakitinya? hidup kan utk nikmati kesengan bersama.. knp harus ade yg derita...??? aik, emo nampak.. :P

tp aku sedar, tak sume suami mcm 2 kan? huhu..

tp aku ade terbc.. ade lelaki menggunakan dalil dr surah an-nisa' ayat 34.. aduhai.. tahukah dia dalil itu bukan tujuan utk mendera, tp bg pengajaran pd si isteri jgn wat g2. istri yg degil, yg nusyuz, yg wat pkra2 tak elok.. ni laa pdahnya kalu memilih ulama' tafsir salah.. huhu.. (smbil geleng kepala) ish3.. :)

"...klu isteri nusyuz, maka nasihatilah mereka, dan pisahkanlah diri dr tempt tdo, dan pukullah mereka.."

an-nisa' 34

adakah di sini bermakna, pukul 2 dera..? atau pukulan yg menyakitkan??

aduhai.. lelaki.. klu isteri tak menyusahkan kamu jgn laa kamu menyusahkan mereka plak.. klu istri sshkan pun, ajarlaa dorg.. spy dorg ley jd baik.. hmm.. pelik tul laa dunia zmn skrg.. hihi

ni laa guna mcri suami yg ade pegangan agama yg kukuh, ade asas agama yg padu.. sekurang2 ny mereka tahu n bley didik isteri + anak2 mereka..

tp kan.. persoalanny.. knp lelaki wat g2? adakah sbb pompuan? atau mmg sifat mereka mmg suka mendera (bg yg suka laa.. klu yg baik 2, baik jugak laa.. hehe), atau mendera 2 bg mrk 1 kepuasan?

ade jugak aku terbc, sesetgh lelaki mmg suka dgr pompuan nagis, m'jerit kesakitan, mintak tlg, ya ALLAH, knp pelik sgt lelaki ni?

dlm soal ni, siapa kah yg harus di persalahkan??? suami atau isteri???

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

angah said...

salam..

tak semua lelaku cam tue saudari..
cam maner lak kalau isteri yg mendera suami?
hehehe
skrang nie banyak yg isteri yg mendera suami..

piNky LuCiA said...

yeke ade istri dera suami? biasanya gol kuat akan dera gol lemah..

klu istri dera suami, mknanya suami lemah laa eh? huhu..

mmg tak dinafikan, ade suami yg baik.. sbb 2 guna ny cari suami yg ade asas agama.. kn?

Monkey D Luffy said...

thank you ustazah

dapat ilmu aku hr ni ;p

piNky LuCiA said...

waa.. ustzah? malu sendiri aku.. hehe

Baginda Reformasi said...

tapi sy lelaki baik... takde pukul-pukul nye.. sakit ooOOO... hahahaha

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

salam...
minat lak topik cm ni..
kalau sah2 isteri yg bersalah, kenapa mesti dibelasah???
tak boleh ke bawka bincang??
mentang KuASA tu ada pada suami,
senang2 je gunakan kuasa tu sehingga disalahgunakan...emo sikit ni!! hiks..
betul cakap awak, tugas suami tuk bimbing isteri dan anak2..
tapi nk buat camane...
KUASA dan sifat EGO ada pada diri mereka...
cuba kalau kuasa tu ada pada isteri...
dah tentu2 setiap kali kene pukul atau suami buat hal je si isteri pon lafazkan cerai..hahaha..
tp mana ada cm gitu kan??..

entah ler..x paham ngan sifat mereka...

piNky LuCiA said...

lelaki mmg ade sifat ego.. tp sesetgh lelaki nmpak ny daa salahgunakan ego yg ade pd ny..

ape slhnya klu dia ego dlm berhemah.. tegas dlm kelembutan.. tuhan da letakkan garis pnduan antara suami isteri.. klu kita ikut, nescaya harmoni hidup... kan3?

piNky LuCiA said...

baginda : bguslaa klu awk tahu sakit bila pukul.. alhamdulillah.. btuah isteri awk.. :)