RSS

poligami...

isu poligami ni, memang biasanya lelaki suka.. aku biasa dengar nak ada isteri ramai ni daripada blog kapten.. wakaka.. dia nak yang full koata.. aku kekadang agak terfikir.. "agak" terfikir.... hehehe.. mampukah dia.?? haha.. bermacam kaler dah dalam fikiran aku ni.. adoi..

bagi aku, poligami tak salah.. yang salah adalah lelaki yang berpoligami dan tak pandai menjaga rumah tangga. aku kerap di tanya oleh sesiapa sahaja, sanggupkah aku berpoligami? eh3.. sanggup kah aku menerima jika suami aku berpoligami?

jawapan aku? ya, aku benarkan. kahwin lah kalau dia rasa mampu, dan aku akan memesan dan menasihatinya seawal mungkin, jika nak berpoligami, teruskan, tapi pastikan dia seorang wanita yang lebih hebat dariku, seorang wanita yang sangat bertanggungjawab, dan seorang wanita yang bukan sahaja boleh menjaga suami ku dengan baik dan dia juga boleh menjaga keluarga suami ku dengan baik. dia juga mestilah seorang wanita yang boleh mengimamkan solat kepada anak-anaknya dan juga anak-anak ku jika suami ku tiada di rumah..

jika dia mampu melepasi semua syarat, aku benarkan lelaki berpoligami. tak salah lelaki nak berpoligami. sebab ALLAH sendiri yang mengharuskan nya. tak kan aku sendiri mengatakannya HARAM? ye tak?

tapi bagi pihak lelaki, mereka seharuslah sedar adakah mereka benar-benar mampu dan dapat mengambil tanggungjawab di atas 2 buah keluarga? kalau setakat 1buah keluarga pun dia tak dapat nak jaga, dan mengharapkan isteri untuk menolongnya, agak-agaknya dia mampu ke nak jaga 2 buah keluarga..

di sini, aku tegas kan sekali lagi, aku benarkan lelaki berpoligami. tapi adakah dia mampu. jika tak mampu, aku sebetulnya mengatakan, kami kaum wanita, menyayangi kaum lelaki, bukan saja-saja kami tak benarkan lelaki poligami. kalau boleh.. aku mahu semua isteri hidup aman damai hingga ke syurga.. bukan hanya di dunia.. tapi hingga ke akhirat sana.

tapi.... terpulanglaa pada lelaki untuk menilainya..

p/s : kapten.. kamu bagaimana? hehehe

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

nur nina said...

ku x snggup.. seri0usly.. huhuhu

joegrimjow said...

kekeke
ku mahu kawen satu

piNky LuCiA said...

nina : hehe.. kebykan wanita pun tak sanggup.. mostly..

piNky LuCiA said...

joe..
waaa.. kamu ini... semnagt ye. satu je ke? hehe. 2 tak nak?

Monkey D Luffy said...

wahhhhh

jatuh saham aku

piNky LuCiA said...

haha.. jatuh ke kapten? hahaha.. aku ingt ko nak terus kan bersama 4 istri ko.. hehe

DeQku said...

Betul kata ngko..Aku setuju..meriah skit keluargakn? Klu merajuk ngan suami, bleh g mengadu ngan madu kite..hehehe..

piNky LuCiA said...

haha.. itu kalau dpat madu yg baik.. hehe.. insyAllah.. ;p