RSS

bila otak ku bgerak..

aduhai.. gini laa padahnya bila otak aku asik pk2 pk2 pk2.. tak nak benti langsung.. aku pun tak tahu nape rini otak aku asik nak pusing ke sana ke mari je keje nya... tak reti penat ke otak?? huhu

****************

kes pertama

apakah hikmah pengharaman arak secara berperingkat.? adakah arak tu mberi lebey byk kebaikan?

tp kan dlam quran da ade sebut pasal arak byk beri mudarat dr kebaikan.. nape perlu org2 kita amik arak ag?

knp perlu arak itu di haramkan secara berperingkat? adkah itu adalah pendidikan secara tak lagsung dr ALLAH yg maha mengetahui??

kes kedua

kita menyukai seseorg.. tp takut berterus terang.. mcm mana 2? adakh jodoh akan dtg klu kita hanya bdiam diri?

apakah yg perlu pompuan lakukan bila pompuan menyukai lelaki.. akan tetapi lelaki tidak mengetahui bhawa pompuan menyukai nya... atau adakah lelaki tahu.. akan tetapi saje wat2 tak tahu.. ayat... ayat yg skemmata tahap dewa.. hakhakahak..

mcm mana pompuan nak berterus terng bila suka kan seseorg? adakah malu pompuan itu harus diketepikan semata2 mencari jodoh yg ade di depan mata? atau.. biarkan jelaa jodoh itu blalu pergi n kita akan btemu jodoh lain kelak???

kes ketiga

klu kita geram.. kita kena luahkan.. tak gitu? tp klu kita geram ngn suami.... mcm mana tu? kan nama ny suami itu syurga isteri... hehehe..

eh.. knp tetibe je pasal suami2 ni.. sesaje je nak gempak kan keadaan.. aku ngn laki or bf or suami or pakwe aku sume baik2 belake.. hahaha.. tp itu laa hakikat nya.. otak aku bgerak memikirkan ny..

kes keempat

terlajak perahu boley undur.. terlajak kereta bley reverse.. terlajak lori patah balik.. hehehe.. terlajak kata? huhu... mcm mana tu..? klu laa kita ade dlm situasi yg kita tak ley nak patah blik.. or reverse or undur.. mcm mana kita nak wat tu..

atau kita biarkn je keadaan yg ade.. n follow je masa yg ade..

bak kata org.. klu terlajak kata.. buruk padah nya.. adakah kita akan biarkan masalah yg terlajak tu jd buruk dulu baru undur.. atau tak yah undur.. terus kan je smbil kita selesai slow2..

**********************

aduhai... otak2.. bila da otak aku start bgerk.. ini lah padah nya.. asik pk bukan2 aje.. hehehe.. tlg laaa kasik jawapn.. klu korg ade jwpan laa.. klu tak de.. aku kena laaa wat tesis n kaji secara pHD laa.. hehe.. walaupun aku ni lom habis degree pun ag.. hakhakhak.. sengaL.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 comments:

Monkey D Luffy said...

nak tau camana nak tahu hati lelaki?

ko hanya 'percikkan api sedikit' dan lihat... Jika dia Minyak, dia membara... Jika dia Air, dia padam

Test ler kalau nak tahu... bukan berterus terang... tersirat, tepat... mesej dapat diterima

piNky LuCiA said...

oooo.. lelaki mmg mcm tu eh? kena siram2 dulu?

klu dia marah membara mcm mana? aku takt org marah2 ni.. hehe

FarHa said...

adehhh shbt aku sorg nih..yg duk pk hal2 lain tu napa??? keje dah siap?? ur otak nak rest gakk...otak dah byk pk hal keje..yg duk nyusahkan otak tu apa..

pastu mula r sakit kepala...tension...huhu padan muka kena bebel waa...

tp nagus gak2 pk2 nih...sekurgnye leh laa muhasabah diri sendiri...ha nak g pk2 nih..tp mls hahah sbb dlm otak skrg duk pk nak siapkan esemenn huhu

piNky LuCiA said...

haha.. asigm dlm proses.. tp otak ni mmg gini.. asik nk pk bukan2 je.. wan pun ade gtahu.. dala pk bukan2.. haha.. tp da dia nak bgerak.. nk wat mcm mana.. hehe..

lg pun.. elok utk otak klu sll bfikir.. hakhak.. + intelligent.. wakakaka

cerpelai said...

Kes 1:- Hikmah Tuhan itu adalah di luar pemikiran kita hamba-Nya yang polos.. Mungkin kita kena lebih mengkaji mengenainya sepertimana kita belajar mengatasi kejahilan kita manusia sejak dari dulu..

Kes 2:- Setuju dengan Luffy.. 'Perigi Cari Timba' dah tak boleh digunapakai lagi.. Lelaki sangat memerlukan respon supaya dia boleh memulakan langkah.. Kalau main terjah je nanti kata 'sexual harassment' laa pulak..!!

Kes 3:- Islam telah menggariskan panduan untuk para isteri ikuti.. Segala-galanya lengkap dalam Quranul Karim tu.. Baca dan fahamilah..
Contoh: Jika ada sesuatu yang tak memuaskan hati, gunakan pendekatan lembut untuk bertanya pada suami.. Kelembutan selalunya mengatasi marah yang didorong syaitan..

Kes 4:- Semua orang terlepas cakap sis.. Takde yang sempurna pun.. Robot pun ada masanya jahanam jugak ye tak?.. Kalau dah terlepas cakap, minta maaf pada orang tu.. Membiarkannya je tak menjernihkan keadaan.. Memburukkan lagi ada..!! Lain laa kalau orang tu faham dengan situasi.. Cumanya, dalam seribu hanya ada seorang je manusia yang mahu memahami situasi tanpa menggunakan emosi..

Kalau dia taknak maafkan tu kira jahil laa.. Sedangkan nabi pun ampunkan umat..

********************************
Ini semua cuma jawapan spontan je sis.. Mengikut logik akal.. Ketentuan hanya pada Tuhan Yang Maha Mengetahui..

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,saya paham apa yg dimksudkan kak,,,,kalo bab arak 2..npe Allah x direct haram terus krana,sblum Allah haramknnya,Allah ceti dulu pd orng yang mnum arak ni tntg syurga,bidadari ,neraka..senag cakap,,Allah cete dulu,kelebihan amalan agama itu dulu...hu3..saya cite kisah bidadari kt blog saya skrg...

piNky LuCiA said...

tuan cerpelai :

Kes 1 : my b ade benarnya kata tuan cerpelai..hehe..hikmah tuhan terlalu luas n berada diluar jgkaan kita sume..

Kes 2 : means.. pompuan ketepikanlaa soal malu. just gtahu hinks2 yg tertentu bahwa dia sukai lelaki itu? gitu?

hmm.. tul jugak.. kang kena gguan seksual plak.. adoi.. mcm2 dunia ni..

Kes 3 : means.. lelaki suka pompuan yg blemah lembut dlm segala hal la ni? tak nak kasar2.. ok.. faham...

Kes 4 : memaafkan sesorg my b senang.. tp time dtg part utk lupa kn 2 laa ssh.. hehe.. tul tak?

thanks atas segala tunjuk ajar + dorongan.. waaa... hihihi

piNky LuCiA said...

fuad : tul jugak.. tp hikmah yg tersirat itu kena kaji dulu baru tahu.. kesimpulannya Allah tentukan segala yg baik utk hambanya.. kan? krn Allah itu maha adil..

eyena said...

hello bebeh.. awat ni pk mcm2 nanti tumbuh jerawat tak tau laa..haha ops..! i bg u award tau..jgn lupa jawab n terima yaa syg..hehe..i love ur blog..!

piNky LuCiA said...

aina : mmg da byk da jerwat ni haaa.. mcm laa tak biasa.. hakhakhak.. award? i likeee.. haha.. nnt i pg amik.. hehehe