RSS

terasa malu sendiri..

semenjak 2 3 menjak ni, aku asyik terserempak dengan blog yang diplagiat orang je. huhu. sian empunya blog. mesti bengang giler.. kalau lah aku berada ditempatnya, aku tak tahu laa apa yang aku buat. tak tahu apa yang berlaku.

may be sebab ni laa prof Megat asyik cakap, no plagiarisme.. berpuluh-puluh kali and tetiap kali masuk ke kelas, itu aje yang dipesannya.

kalau plagiat asigment, may be boleh terima kenyataan. sebab may be orang yang palgiat tu nak ambik nama. konon-konon laa dia yang fikirnya. tapi kalau plagiat kehidupan seseorang, apa kes.. pelik tapi benar.

masing-masing kan ade kehidupan masing-masing. tak kanlaa kita nak ceroboh kehidupan orang. tapi tak logik laa kalau kehidupan kita sama dengan kehidupan orang lain. logik ke? kalau sama pun, may be topik yang sama. tapi keadaan and situasi yang berbeza. kan.. kan.. kan..

kalau laa di plagiat, pasal dia admire kat seseorang.. hmm, itu memang kelakar. kalau di plagiat dek kerana dia suka kan kehidupan seseorang, itu lagi kelakar. life kita, nyawa kita, situasi, and semua yang kita lalui sangat subjektif. walau apa pun yang terjadi, ia tak kan sama dengan orang lain. so, walau pun kamu admire seseorang, kamu suka akan kehidupannya, kamu suka dia, or something else, jangan lah kamu plagiat tulisan nya. itu tidak manis. hehe

kalau nak plagiat jugak, nyatakan sumber rujukan. nyatakan dari mana kamu dapat tulisan tu. baru lah di kira kamu adalah seorang yang amanah.

kata Ust Ahmad, amanah itu penting dalam menuntut ilmu dan dalam semua perkara. so amanah kan diri anda.. tapi aku tahu bukan senang nak bersikap amanah. jadi walau pun susah sekali pun, berusaha lah selagi termampu..

psssttt.. aku baca blog yang plagiat tulisan orang.. aku malu sendiri.. huhu.. kenapa plak aku yang nak malu.. adoii..

berlari-lari dalam otak : hehe.. si plagiat tak malu ke?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

~C.h.E.n.T.a..L.y.a.A~ said...

si plagiat tu xmalu la tu..kalo die malu mesti die pk kalo kantoi t jd cmane...mcm2...

piNky LuCiA said...

aaa.. padahnya akan terjadi bila wat keje tak fikir akibatnya.. huhu

memang macam2.. zaman moden.. hihi

Fatt Chin Choy said...

plagiat tu bakat
haha

piNky LuCiA said...

banyak laa kau punya bakat.. kekeke

mademoiselle azieshakespeare said...

kena ajar etika budak tuh, heee :)

piNky LuCiA said...

aaa laa kan.. tak bljr etika kot.. nnt suh masuk kelas moral laa.. kekeke