RSS

tetibe menjadi nazir..

nazir, apa yang aku faham adalah seorang pegawai atasan dari PPD atau pun KPM yang datang melawat sekolah, membuat penilaian terhadap sekolah dan sedikit pemantauan. mereka bukan datang berseorangan, bahkan berkumpulan. dan aku kira ia macam kumpulan nazir laaa. hehe.

itu yang aku faham. yang en. Google cakap, melalui blog dan tajuk entrynya Cerita Jemaah Nazir. [klik di sini].

"Dulu namanya Jemaah nazir sekolah, sekarang dah tukar kepada jemaah nazir dan jaminan kualiti."

hm, dah tukar nama plak. tapi lebih kurang laa tu. tujuannya adalah sama. hehe. melawat sekolah. buat penilaian. dan jugak adakan sedikit pemantauan. =)

sekarang, aku macam nazir plak. ngah buat penilaian kepada orang yang mahu menjadi cikgu, yang dikehendaki membuat microteaching. so sebagai seorang yang berpengalaman dalam bidang ni, {ceh! berlagak bagus.. hahaha. memang pun. suka hati aku laa..} aku kena laa tolong. orang dah mintak tolong kan. aku observe sampai isi pengajaran tentang yang nak disampaikan kepada pelajar pun aku ingat sebiji-sebiji. tu pun aku ingat dan terhafal dengan sendiri. haha. sebab terlampau banyak pengulangan. penat aku nak dengar benda yang sama. lalalala~

hmm, susah jugak mengajar orang tua. patutlaa lecturer gajinya mahal. rupanya bukan senang nak ajar orang yang sebaya. banyak songeh. banyak tanya. banyak komen. 1 yang kita cakap, 10 yang dijawab. hahaha. last-last bertekak-bertekak, aku jugak yang menang. haha. kemenangan selalu berpihak pada ku. kekekeke. aku kan cikgu. so kena laa dengar cakap cikgu. hahaha.

aku harap dia boleh buat dengan baik esok. dan dipostingkan dengan pertolongan Allah. aku sempat jugak pesan, mintak ngan Allah. Allah kable besar. mesti Allah bagi. sebab rezeki kat tangan Allah. mintak ngan Allah supaya lembutkan hati pemeriksa. supaya lembutkan mata pemeriksa, bila tengok kita, sejuk je mata.. hehehe. pastu ringan je tangan nak tandakan yes. hehehe

aku cakap, usaha dah. doa dah. akhir sekali, dia nak masuk kelas nak ngajar budak esok, mesti tawakal. serah pada Allah semuanya. sebab semuanya dalam kuasa Allah. aku dah tak boleh nak tolong lagi masa tu. sekarang, aku syok laa komen itu tak kena. ini tak kena. haha. tapi bila dah ade depan orang yang observe tu, aku dah tak nampak. jadi buat yang terbaik untuk masa depan diri sendiri dan family.

hehehe. "bercakap pandai." hahahaha. mengingatkan aku pada ayat seseorang. lalalala~

good luck. buat yang terbaik. tawakal pada Allah. dan walau apa pun resultnya nanti, pasti ade hikmah disebaliknya.

pegang 1 perkara...
kerana, Allah itu Maha Adil..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Fitrihadi said...

haha student ni bila makin besar makin banyak ayat dia balas..makin byk soalan dia tanya...sabar je la..adehhh

piNky LuCiA said...

memang pun. setuju. pening kepala. nasib boleh control student. hahaha. akhirnya dia dengar cakap. kekekeke