RSS

macam mana nak eja ayah?

lagu semut

tubuhnya yang kecil badan berkerat tiga,
ada enam kaki sesungut di kepala,
ada yang melata dan terbang di udara,
bermacam bentuknya bermacam warnanya,

serangga yang halus sangat rajin berkerja,
bermacam bentuknya, bermacam warnanya,
serangga yang halus sangat rajin bekerja,
tak mengira siang malam,
tekun berusaha dua sifat mulia,
marilah kita amalkannya..

***********

"salin lagu ni, nanti kita baca dan nyanyi sama-sama eh,"
kata aku kepada pelajar kelas 6 umar, pelajar kelas akhir. kebanyakkan mereka tidak tahu membaca dan menulis. sebagai seorang guru, aku harus mencari inisiatif supaya dia dapat menulis dan membaca dengan baik.
"cikgu, susahla.." kata abdullah.
"ala, apa yang susah nya?"
"panjang sangat lagunya."
"hmmm.." aku menjeling nya sekilas. dia tersengeh.
"siapa yang siap salin awal, cikgu bagi hadiah." kata ku menarik perhatian.
semua bersemangat. menyalin dengan tekun dan berlumba-lumba menyiapkannya. aku hanya ketawa di dalam hati. kelakar betul budak-budak ni. hadiah punya pasal sanggup berlumba menyiapkan kerja. hehe.
"siap!" kata aisyah. dia melompat kegirangan.
di kelas ini, tak kesah lah nak lompat ke nak apa. kerana kelas ini memang di khusus kan untuk budak-budak permulihan macam mereka. mereka bebas bergerak. melompat. bermain. asalkan mereka membuat aktiviti yang aku suruh. hehe.
"alaaaa... mana aci.. aku nak hadiah jugak." kata abdullah mencebik.
aku hanya tersenyum melihatnya.
"malas lah aku nak siapkan! nanti cikgu mesti tak kasik hadiah lagi." dia meletakkan pensil yang dipegang ke atas meja sambil menompang dagunya. memprotes.
aku senyum.
"abdullah, siapkan cepat. nanti cikgu bagi hadiah untuk semua orang yang siapkan kerja."
"ye.. ye.. yes!" abdullah nampak nya gembira. aku menggelengkan kepala. aduhai. penat aku nak melayan. macam-macam hal.
sebentar kemudian..
"dah siap!"
kebanyakkan pelajar sudah pun menyiapkannya.
"dengar cikgu nyanyi. awak semua ikut eh"
"baik!"
aku menyanyikan lagunya dengan suara yang agak baik, aku kira. wakaka.. macam kelakar. akulah ustazah. akulah cikgu muzik. akulah cikgu pemulihan. akulah cikgu pendidikan seni. hmm.. ginilah menjadi seorang guru. seharusnya seorang guru adalah seorang berperwatakan serba boleh. aku pun confuse. tiba2 aku dapat menyanyi dengan baik. haha. tergelak aku dalam hati. perut, usus, hati, limpa, jantung aku juga turut ketawa mendengar suara aku yang sangta...... haha. tidak aku dapat ceritakan suara ku. mesti kena dengar sendiri. masuk kelas, aku ajar muzik. comfirm kamu semua lari.
"waaa.. suara cikgu sedap." kata syukri.
"ish kamu ni, ke situ pulak. cikgu suruh kamu dengar dan ikut lagu ni." hmm.. aku menjenggilkan mata. dia ketawa.
"syukri, try baca."
"saya tak pandai cikgu." katanya tanpa segan silu. aduhai. jujur aje dia berkata. aku pun mengurut dahi yang tak sakit.
"kenapa cikgu? sakit kepala ye?"
"tak. kamu ni..."
"hehe..."
"masa dah tamat. esok, cikgu nak kamu semua hafal lagu ni. mesti ingat. dan pastikan kamu boleh baca. siapa yang dapat baca dan ingat. cikgu bagi hadiah."
"baik cikgu.."
tiba-tiba ahmad mencelah.
"cikgu, macam mana eh nak eja ayah?" kata ahmad.
"nak eja ayah? kenapa? kamu tak pandai eja ayah eh?" aku menyoal kembali. aduhai pelajar ku ini..
"ala... pandai lah cikgu. cuma confuse je sikit."
aku menahan gelak. tak nak mengaku dia tak pandai. itu lah pelajar aku. haram mengaku tak pandai.
"awak panggil apa ayah awak kat rumah ahmad?"
"papa. haha" dia ketawa.
"hah? main-mainkan cikgu ye?"
"alaa cikgu.. macam mana nak eja ayah ni?"
"ahmad masuk kelas dulu, esok cikgu ajarkan. tapi kerja sekolah ahmad jadi 2 hari ni. satu baca lirik lagu. no 2, tanya mak nak eja ayah macam mana."
"alaa cikgu ni.."
aku menjeling dan menunjukkan ke arah bilik guru besar. dia tersengeh. lalu berlalu. aduhai pelajar ku..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

joegrimjow said...

haha
suke suke
es jadi cg ni!!!

piNky LuCiA said...

haha.. jom bljr eja ayah.. haha

Monkey D Luffy said...

bes ler citer cikgu kamu

ini kali kedua dah!

piNky LuCiA said...

haha.. ape yg best? ni mmg pengalaman aku laa kapten.. hehe

Umie said...

kena banyak bersabar kan bile jd cikgu nie!!!

piNky LuCiA said...

hehe..byk bsabar dan byk btahan ngn kerenah pljr.. aduhai peljar ku.. hehe

cikgufarha said...

ura!!! ha dah aktfkan semula blog ha yg satu ag tuh..name baru..teratak wilisku hakhak...sj jekk..nok edit tp tak dok idea...so simple je lahh

piNky LuCiA said...

tak pe2 nanti ura tgk eh syg.. waaa.. hehe