RSS

nilai kehidupan..

kdg2 ingin ku luah kan..
ape yg terpendam..
ape yg terbuku..
di dalam.. di luar.. di mana2
ia sentiasa melingkar di mana jua..

kata ibu..
hidup perlukn pengorbanan..
kata ayah pula..
hdup kena kuat..
kata aku?
ntahlaa... kuat kah aku?

kdg2 ia dtg
terus ilang..
ia kembali
terus pergi..
apakah makna sume ini?

puas aku fikir-fikir..
puas aku renung-renung..
apakah kesudahan pd tempoh sekelumit ini?

adakah hnya memberi tnpa menuntut ape2?
atau pengorbanan itu satu kesucian?
atau sume ini adalah pembunuh sunyi
membunuh sume naluri yg ade
menikam sume sanubari yg tggal
dan terus hilangkan rs sengsara

3 itu menyakitkan..
tp 3 juga menghampiri ku
ia adalh asas kehidupan ku kini
tak penh ku impi kan sekayu ini
tak penh ku impikan tanah utk menyuburi
tp dia juga yg dtg menyirami

aduhai ibu..
ape yg harus ku lalui?
aduhai ayah..
knp sume ini terjd?

ia seakan2 bercantum
menjd satu ikatan yg sgt hebat
menjd satu peristiwa yg sgt bermakna

dan kini.. kekuatan itu dtg
bak tsunami yg melanda
bak taufan yg btiup
sume ny menjd sebati..

aku.. diri ku..
tetap seperti dulu..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

Anonymous said...

peeeewiiitt!!
sajak nampak!
ni cikgu BM ke nih?

ngeee~
pendapat ayah dan mak salu lain.
pengalaman deen sndirik,

ayah suruh stay kat kl.biar berdikari sikit, carik pengalaman byk sikit.

mak plak suruh balik negeri sendirik, senang nak balik. jenguk family.

pening gak kadang2.

dan untuk terus hidup, kuat saja tak cukup. yang penting bagaimana kita mengharungi hidup kita tu.
tol tak?

piNky LuCiA said...

setuju 200%..hehe

kdg2 pendapat mak ngn ayah lain kan. kdg2 rs pendpt ayh lebey jauh.. tp yg penting.. dorg sume sygkan kita sbg anak..waaa...

aku bukan cikgu bM.. tp aku suka bM.. bahasa itu indah..n menakjubkan.. :p

Kapten Luffy said...

aku lemah sajak... tlg explain ;)

piNky LuCiA said...

hehe.. nnt aku ajak ko masuk kelas sastera.. hehehe. best..

Anonymous said...

cikgu pendidikan seni?
ehehe

piNky LuCiA said...

masa aku jd guru dulu.. sume subjek aku ajar.. muzik.. bm.. sains.. math.. agama islam.. seni.. hmm.. so aku ni guru yg serba boleh laa.. nak jd guru mana2 pun boley.. waaaaakaka :P