RSS

waspada!!

pernah kamu dengar tentang lelaki yang ingin membalas dendam dengan semua perempuan kerana seorang perempuan. atau seorang perempuan berubah menjadi tomboy kerana berdendam dengan seorang lelaki?

mesti pernah.. dan jawapannya YA.

mak aku selalu pesan, kalau nak, cakap je nak, kalau tak nak, cakap tak nak. jangan melayan semua lelaki dengan layanan yang sama dengan lelaki yang kita suka. hidup ni kata orang jangan terlalu melampau.

aku datangkan kesah. kesah rekaan aku. contohnya, siti dalam mencari jodohnya, dia bertemu ramai lelaki. lelaki yang diketemuinya ada yang baik, dan ada juga yang kurang berhemah. tapi siti melayan semua lelaki sama rata. semua di bahasakan dengan abg, dan panggilan manje siti adalah Anje.. dengan semua lelaki siti bersikap begitu.

pada pendapat kamu, adakah wajar siti bersikap demikian?

ni pendapat aku, jika kamu tidak setuju, kamu disunatkan bangkang. aku tidak akan makan kamu jika kamu bangkang pendapat ku yang tak seberapa ini.

pendapat aku, siti tidak wajar begitu, kerana sifat lelaki lain dengan perempuan. lelaki sangat suka akan perempuan yang berlemah lembut dengan mereka. jika lelaki itu adalah kawan kamu, mestikah kamu memanggilnya dengan abg dan membahasakan diri kamu dengan Anje? adakah patut kamu bahasa kan diri kamu dengan kawan begitu?

aku tak pernah plak jumpa kawan yang panggil kawan dia sayang atau manje atau ape2 panggilan manje yang agak gedik dengan kawan2 sendiri. hmm.. may be aku sudah tua dan tidak tahu perkembangan budak2 zaman sekarang. jika aku salah, betul kan lah aku.

tapi mak aku selalu pesan, dengan lelaki jangan main2. jangan lukakan hati atau guriskan hati mereka. kalau kamu ingin menolak sekali pun, tolak lah dengan cara yang baik. sebab aku perempuan adalah kaum yang lemah dan tidak dapat melawan lelaki dengan kekuatan. maka berhemah lah dengan lelaki.

mak selalu kata, kalau hantu kacau, kita boleh baca quran. kalau lelaki kacau dan buat perkara yang tak senonoh.. siapa nak bantu? memang tuhan ada. ALLAH itu maha melihat. tapi kita jangan cari pasal dengan golongan adam. sebab padah yang akan datang sangat teruk bila lelaki marah.

betul ke lelaki macam ni? kalau dia marah seperti gunung berapi melepaskan larvanya? confuse jugak aku. tapi aku kira betul lah.. ini hanya untuk langkah berjaga2. kerana kata orang jangan kamu bermain dengan api. kelak kamu yang terluka. so ambil lah pengajaran.

kalau kamu suka, kata kan saje kamu suka. kalau kamu tak suka, tolak lah secara baik. itu adalah lebih elok kerana kamu hanyalah seorang perempuan. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

9 comments:

Ummu Syuhada' said...

Assalamualaikum wbt..

Saya setuju dgn pendapat akak..
Mana ada org yg bahasakan dirinya 'abg' atau 'anje' dgn kwn2nya?
Tu org yg bcinta je yg guna ayt tu..
Apa2 pun bukan smua lelaki yg marah sampai smua larvanya dkluarkan..
Harap kwn akak tu diberi ptunjuk agr jgn permainkan hati lelaki..
Memang bruk padahnya klau kena lelaki yg baran..
Hehe.. (^_^)v

piNky LuCiA said...

hmm..harap2 tak de siapa yang terluka.. hehehe.. sama2 laa kita insaf.. waaaa...

purple_butterfly said...

emmm dgn sunat muakad nyer purple stuju dgn pinky.. kat sini purple ade 1 crita rekaan gak... si "satu" sedang mencari jodoh gak dia kenal macam2 laki... dia sangat terbiasa tuk mendekati laki yang x dikenali. suatu hari member si "satu" iaitu si "dua" terdengar yang bekas bf si "satu" nk balas dendam... so si "dua" serba salah... si "dua" selalu nasihat n tegur tapi si "satu" suke hati bangkang ape yg si "dua" ckp... si "dua" kesiankan si "satu".. bekas bf si "satu" skrg sedang mengejar awek tuk jadi mangsanyer... si "satu" xtahu kebenaran dan kesahihan crita ni.. hanya doa si "dua" dpt berikan moga diri si "satu" diberi hidayah jgn mepermaikan hati lelaki sewenag2nyer... padah yang akan melanda si "satu" x tau... beringatlah si "satu"....ituje la crita rekaan purple... tunggu crita rekaan lain ye...

Monkey D Luffy said...

jangan ko main2

ada kena mandrem kang

hehe

piNky LuCiA said...

huhu.. purple.. takut jugak kalau macam ni kan.. kerana kita orang lain jadi magsa.. sian dorg yg jadi mangsa tu.. huhu

piNky LuCiA said...

kapten.. mandrem? hehehe.. ko biar btul... waaaa...

lea said...

betul2
xeLok maen kan perasaan lelaki ni...
kalo diorg sakit hati
memang kena lah kite..huhu

Mawar_berduri said...

salam... sangat setuju ngan pinky..buat pe la nak menggedik dok berabang2 beranje2 ngan orang yang kita tak suke??....saje cari pasal...geli ah nak beranje2 ngan sume lelaki yang kite kenal..yewww.. tak seswai...

piNky LuCiA said...

aaa laa kan.. kata orang.. jangan melampau.. kan. kan. kan.. ;p