RSS

musim raya..

hari ni, aku dah ade kat kL.. semalam lagi sebenarnya.. hahaha.. aku datang pagi semalam.. kul 930am bas aku. dalam tiket laa.. tapi jem punya pasal.. bas sampai pukul1030am..

try kamu teka pukul berapa aku sampai kL? 8jam selepas itu? oh tidak.... 11 jam selepas itu.. adik aku, tie.. asyik sibuk menanya, "kak, bila kita nak sampai ni?" soalan yang sama dia ulang, entah berapa kali pun aku lupa nak kira. tapi memang soalan itu aje yang timbul. ye, memang!! naik boring. dah lah balik hari tu, kul2am aku bertolak and pukul 4pm esoknya baru aku sampai rumah. 14 jam.. waaa... lama tuuuuu.. naik pening otak aku ade dalam kereta. macam ibu pragnant pun ade rasanya, loye, pening, pusing, semua ade.. bercantum jadi 1. huhu

raya tahun ni, raya yang paling sakan aku raya. rumah aku dari hari raya pertama sampai laa hari khamis.. penuh, limpah, full, apa lagi perkataan eh yang aku nak gambar kan bahawa rumah aku memang penuh. hahaha..

orang datang beraya, ok laa tu, bawak rahmat, tapi penat tu memang aku tak nafikan. memang penat. masak, hidang air, basuh apa yang patut.. hmm, korang pun faham hari raya macam mana orang datang beraya. pening otak aku. nasib laa aku 4 beradik perempuan. sempat laa jugak nak sedia kan apa yang patut. kalau mak aku tak de anak perempuan, masak mak aku nak sedia kan semua persiapan.

tapi lelaki sekarang, mak kata dah ramai dah yang tahu buat kerja rumah. aku kira, kalau ade lelaki macam tu, aku tabik, sebab bagi aku dalam berumah tangga, bukan isteri je yang nak kena jaga rumah. suami pun kena main peranan. barulah rumah tangga pun rukun dan damai. hehehe.

tapi pengalaman raya tahun ni, aduhai, sangat penat. nak balik ganu, jem. nak balik kL, jem. memang dorang ni (especially orang pantai timur..) memang dah janji ke nak balik raya sama-sama.. jem tu, aku tak ley nak cakaplaa.. dari tol gombak sampai laa ke machang, jem nya.. lepas dari machang, baru laa terasa aku naik kereta dengan kelajuan 60-70.. kalau tak asyik bawak 20-30 je.. macam bawak kereta depan sekolah je gayanya.. huhu..

aku lenguh, pemandu aku tak tahu laa lenguh nya macam mana.. manual pulak tu kereta nya.. aduhai, terima kasih kepada pemandu yang menumpang kan aku balik dengan selamat. hehehe..

whatever pun, raya tahun ni, walaupun penat.. tapi sangat best.. aku akuinya.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

Syarinie Amran said...

hmm
sama la cik pinky
kat rumah,
kita swg jer anak ppuan besau
jadi kita je jadi bibik
penat
hehe
tp hepi kan orang datang umah.

org pntai timur ramai y berhijrah
sebab tu la jem sangat ni
hihi

kirana said...

Salam hari raya aidilfitri. Agak lambat skit coz very busy. Enjoy anyway...

fix said...

xde pic raya ke?nk tgok,..huhu

Firol said...

dalam seronok raya ni..pasti ada yg berduka

piNky LuCiA said...

pic raya tidak lah terlalu banyak.. kerana busy melayan orang datang beraya.. huhuhu.. so tak sempat nak snap lebih2.. :(