RSS

"yang termanis dan terpahit"

salam penuh kepenatan.
salam blog walking kepada semua.
sudah lama tidak menjelajah ke seluruh pelusuk. sekarang baru aku ada sedikit masa.

blog Fyzal's Territory. ada sticky post.
terasa ingin menyahut cabaran ini.
mungkin kerana kebosanan di bilik seorang diri dan kepenatan tapi tidak dapat rehat dengan secukupnya kerana mata tidak mahu men'volunteer'kan diri untuk di tutup. jadi apa salahnya jika aku cuba contest "yang termanis dan terpahit" ini.

sekadar untuk menghilangkan boring dan memeriahkan suasana contest yang diadakan.
senyum.
salam perkenalan buat Fyzal.

apa yang perlu aku buat?


  1. Letakkan header/banner Fyzal's Territory.
  2. Tuliskan tajuk entri sebagai "Yang Termanis dan Terpahit" dan link kan.
  3. Buat satu entri berkenaan satu pengalaman anda yang anda rasakan paling manis dan satu pengalaman yang ada rasakan paling pahit sepanjang tahun 2010 dan ceritakan bagaimana kedua-dua pengalaman itu memberi kesan dalam kehidupan anda.
  4. Tinggalkan URL entri anda di ruangan komen entri ini.
  5. ditetapkan tarikh tutup segmen ini pada pertengahan Januari 2011.

ok. aku faham.

STATUS : DONE.

***********************

pengalaman manis.

berhenti. berfikir sejenak.
menongkat dagu.
menggaru kepala.
ketawa.

kemungkinan hanya ada dua.
mungkin terlalu banyak kenangan manis yang perlu aku ingat/pilih untuk diceritakan.
atau...
mungkin kerana aku langsung tidak mempunyai kenangan manis di tahun 2010.
ketawa.

setiap wanita akan menunggu saat ini.
detik en. Hati bertanya adakah aku sudi melengkapkan separuh lagi hidupnya membuatkan aku tersenyum bahagia.
ia adalah detik paling manis dalam hidup aku.

en. Hati : "i ade benda nak cakap ngan u. tapi u jangan terkejut plak."
aku : "apa dia. cakaplah."
en. Hati : "i love u, sayang."
aku : "hah?"
en. Hati memandang. aku masih terpinga-pinga lagi.
'eh! mamat ni demam ke?' detik hati kecil, nakal.
en. Hati : "Yang, sudi tak u jadi sebahagian daripada hidup i. hidup i tak sempurna tanpa u. kosong. boring. tak tahu nak buat apa. "
aku : membuntangkan mata melihatnya. telan liur perlahan-lahan. mengangkat kening. terkejut. tak sangka secepat ini. senyum simpul.
en. Hati : "Yang, i sunyi tau tanpa u. bila balik keje, sorang-sorang je kat rumah."
aku : senyum kelat. menaham malu sebenarnya.
en. Hati : "kita kahwin." dia membuat keputusan sesuka hatinya.
aku : "u tanya lah mak i. i kan anak mak." aku masih senyum.
en. Hati : "boleh. nanti i bawak rombongan merisik u."
aku : melopong. terkejut. berani tahap gaban sudaaa mamat ni. ketawa aku simpan dalam hati.
sebenarnya aku mahu melonjak gembira. menari-nari bahagia. tapi ku tahan. aku malu sebenarnya. senyum gatal.

saat itu.
sangat bahagia. manis. suka. malu. tersipu-sipu. semua perasaan ada.
aku tak dapat nak describe macam mana.
tapi yang penting, ia sangat membahagiakan aku.
sehingga kini aku terus tersenyum bila mengingatinya.

STATUS : DONE.

***********************

pengalaman pahit.

paling pahit yang pernah aku alami semenjak dari sekolah menengah lagi.
sehingga ke zaman degree, aku masih mengalami nya. walaupun masa silih berganti. manusia silih bertukar. tapi kejadiannya tetap sama. berulang.

kata orang, sejarah mungkin berulang.
benar. ia berulang.

mungkin benar kata Ikram.
"aku adalah seorang wanita yang pelik. mempunyai penampilan yang pelbagai bentuk. mempunyai perangai yang sentiasa lain dari yang lain. berani. tidak gentar kepada sesiapa pun. setiap hari, orang mahu lihat apa yang aku buat."

aku tidak salahkan sesiapa dalam hal ini.
mungkin aku juga bersalah. kerana bersikap pelik.
ketawa.

tapi, aku mahu kamu tahu, kawan.
aku tidak pernah sekali pun bersangka buruk pada kamu. jadi, kamu boleh lah berhenti mengutuk, mengeji dan mencaci aku di belakang aku.
jika kamu gian juga ingin berbuat seperti itu. datang bersemuka dengan aku, nyatakan pada ku. agar aku boleh perbetulkan keadaan.
agar aku boleh memohon keampunan.

jangan kau menokok tambah kan cerita yang ada.
jangan kau menggunakan penambah perisa.
serta meletakan ajinomoto sesedap rasa.
sehingga kau tidak sedar bahawa ia akan merosakkan diri sendiri.
jika aku tidak menghalalkannya, bagaimana hidup mu di akhirat kelak.
musnah. merana.
hampa. kecewa.
sudah tentu kamu tidak menginginkannya.

berhentilah wahai kawan, mengkianati kawan mu.
hati ku sangat pedih. sedih.
terhiris. terluka. sampai terkesima.
mahu sahaja aku meraung hiba.
tapi aku kuatkan semangat jua.

usah kau ulangi memori luka.
kelak aku bimbang, terhiris diri mu akan terluka. merana.

aku terbaca 1 perkara di blog Rose Harissa.

"Benarlah… perbuatan orang yang suka memfitnah dan mengadu domba lebih berbahaya daripada syaitan kerana perbuatan syaitan hanya dengan khayalan dan bisikan sedangkan perbuatan orang yang suka memfitnah dan mengadu domba dilakukan secara terang-terangan dan berdepan."

dan kesannya, sangat sakit. tahu?

STATUS : DONE.

***********************

kesan terhadap diri.

pengalaman manis.
memberi kesan pada aku kerana aku bakal menamatkan senyuman bujang ini tidak lama lagi.
senyum bahagia.

pengalaman pahit.
menyebabkan aku tidak percaya pada kawan. dan segala masalah, aku simpan di dalam hati. tanpa menceritakannya kepada sesiapa.
ia juga menyebabkan aku sekarang tidak pandai meluahkannya. lebih senang menyimpan. lebih senang berdiam diri.
mungkin tidak lama lagi, aku akan menjadi seorang yang pendendam kepada sesiapa yang mengacau ketenteraman hidup aku.
kemungkinan itu ada.
ketawa. evil.

STATUS : DONE.

***********************

tarikh tutup.
hari ni, kan? ketawa.

sekadar coretan perkongsian. senyum. ikhlas ni.!





nota tangan :
"aku sedang belajar untuk tidak memarahi sesiapa pun. jadi manusia-manusia budiman sekalian, kamu tidak perlulah membuat perkara yang menyebabkan aku marah. senyum."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS