RSS

kawan, hidup perlu diteruskan dengan tabah.

salam sayang.
dan selamat malam.

sewaktu sedang berserabut serabai melayan bilik ku yang tercinta di kolej yang tersayang, sambil blogwalking. seseorang menyapa.

(telah ku edit untuk mencantikkan ayatnya. kerana kami telah menggunakan loghat Terengganu di dalam percakapan.)


kawan : aku tak de mood hari ni.
aku : kenapa kawan?
kawan : aku banyak sangat masalah.
aku : setiap masalah boleh diselesaikan. selesaikan lah satu persatu.
kawan : aku sangat serabut dengan hidup aku kini. tidak tersusun. tidak terurus. dan aku langsung tidak tahu apa yang aku perlu lakukan.
aku : sudah senaraikan apa yang perlu kau lakukan?
kawan : aku tak tahu apa yang patut aku lakukan. bagaimana aku ingin menyenaraikannya?
aku : sebenarnya, kau tahu. cuma kau campur aduk kan semua nya menjadi seperti rojak.
kawan : aku confuse. hati ku berbelah bagi. aku tak tahu apa yang merasuk aku.
aku : buat apa yang kau rasa yakin dahulu. rasa confuse itu perlu kau abaikan.
kawan : aku ingin abaikannya. tapi tiap kali itu, pasti terlintas difikiran aku.
aku : aku pasti kau sudah diajar apa yang perlu kau buat apabila kau confuse dan serabut begini.
kawan : solat dan pohon pertolongan dari Nya.
aku : kau memang menggunakan deria ke enam dengan baik dan berkesan. haha.
sama-sama ketawa.


kawan.
keserabutan yang ada pada kau akan bertambah jika dilayan. ia akan menyebabkan keserabutan itu bertambah sedikit demi sedikit.
percaya dan dengar kata ku. jangan dilayan ia.

tapi!
aku pasti, kau lebih mengerti apa yang perlu dilakukan saat ini.
kita telah membesar bersama.
ditempat yang sama.
tempat yang terpilih.
di sana kita diajar bermacam-macam.
kau lebih pandai.
aku pasti kau tahu apa yang patut dilakukan saat genting begini.

esok pasti ada saat kebahagian buat kamu, kawan.
aku pasti. senyum memandang.


kawan.
aku faham, kau sekadar ingin meluahkan rasa.
tapi rasa yang terbuku itu tidak dapat kau luahkan semuanya.
kerana aku sangat tahu sikap mu, yang tidak pandai meluahkan apa-apa.

tabah lah!
kerana Allah itu tidak akan menguji hambaNya, jika hambaNya tidak mampu.
Dia lebih kenal kau berbanding diri kau sendiri.
jadi, laluilah semua perkara yang mendatang dengan penuh redha.
aku sangat tahu dan yakin.
kau sangat kuat untuk menghadapi situasi begini.

percaya pada diri.
yakin pada diri.
dan buat yang terbaik untuk diri.

aku akan selalu menyokong mu.
senyum.




nota penting :
"kawan, jika kau tahu, dalam otak aku punya berjuta-juta masalah yang harus aku fikirkan. kau pasti akan mengatakan bahawa masalah mu hanyalah sekadar picisan di dalam kehidupan ku. aku bekalkan hidup ku dengan senyuman. kerana aku tahu, dengan senyuman, hidup ku akan bertambah mudah. senyum."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

Azuan said...

sesukar mana pun hidup...jgn lupa senyum..hehe..

peace!!

piNky LuCiA said...

yeah! setuju.

;p peace!

aien said...

enjoy dgar lagu senyum dari malique hehe

piNky LuCiA said...

hehehe. enjoy3. suka jugak. senyum3..