RSS

memujuk hati adalah perkara yang diharuskan oleh diri.

Assalamualaikum.


Kepada sesiapa yang belum solat isyak, sila solat cepat-cepat.
Aku baru menunaikan solat isyak 4 rakaat, kerana Allah taala. Senyum. Dan juga menyudahkan bacaan al-Quran dengan suara 'merdu' aku ini. Lega hati, Allah sahaja yang tahu. Semakin kita dekatkan diri dengannya, semakin kita akan berasa lega. Silalah cuba kalau tidak percaya.
Senyum.

Kaki terasa lenguh.
Inilah akibatnya berjalan terlampau banyak. tetiap hari asyik merayau je kerjanya. Ketawa.
Adakah aku tidak mempunyai kerja lain selain merayau? Absolutely, yes. Memang aku tidak mempunyai sebarang kerja pun. Dan aku sedang mencari kerja yang sesuai dengan kehendak aku. Sesiapa yang mahu menolong aku mencari kerja part time, silakan. Kecik tapak tangan, bangunan KLCC aku tadahkan.
Ketawa.

jam 11pm.
ade mms masuk. ku lihat nama yang tertera di skrin hp. adik aku. (tak tidur lagi ke semek ni?). gambar yang sedikit membuatkan aku tersenyum. dan terbeliak biji mata melihat angka yang dinyatakan. kepala mula pening. hati mula gusar. tak senang nak duduk diam dah ni. ku tarik nafas perlahan-lahan, menghembusnya kembali dan menggosok-gosok dahi yang licin. bibir menguntumkan senyuman.

masak aku kali ni. tapi tak pelah. aku percaya, rezeki Allah itu ada di mana-mana. sekali lagi aku senyum. menenangkan diri sendiri yang sedang sarat dengan kegusaran yang melanda.

ku pujuk hati ku perlahan-lahan. ingin sekali aku menangis kepenatan. tapi mata masih menahannya supaya mutiara-mutiara jernih itu disimpan untuk kegunaan masa akan datang. kegunaan penting sahaja. terasa mahu ketawa besar-besar memikirkan diri sendiri memujuk hati. senyum.

Allah tidak akan menguji hambaNya, jika Dia tahu hambaNya tidak mampun untuk melaksanakan ujianNya.

aku sangat percaya dan berpegang, Allah itu Maha Adil. Dia tidak akan menzalimi hambaNya. hingga sekarang hanya itu yang aku ucapkan jika sesuatu masalah timbul. Senyum mengenangkan hati yang terlalu lembut.






nota hati :
"aku terasa aku tidak mampu untuk melawan dan melangkah ke depan dengan pelbagai rintangan. tapi aku selalu tahu bahawa, Allah itu sentiasa ada di sisi ku. dan itulah yang membuatkan aku semakin hari semakin tabah dengan ujianNya. Allah itu akan bersama orang-orang yang sabar."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

hans said...

yups betul
Allah hanya berikan ujian yang kita mampu hadapi
insyaallah

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

FarHa said...

gambo pe ura?? nok tgk gop~huhu nak tolong nangiss~wolopon tak nangis haa

Azuan said...

ramai sekaran dah jauh dari Maha Pencipta...huhu

piNky LuCiA said...

hans..

tapi kekadang, aku terasa sangat tidak mampu menanggung apa yang aku rasa. sehingga kekadang aku lupa untuk bersabar. tapi akhirnya aku tahu, sabar itu indah sebenarnya. :D

piNky LuCiA said...

ha..

datang kL, ura tunjuk. haha

piNky LuCiA said...

azuan..

jauh sebab dia tak mahu dekat.. =)