RSS

mimpi atau fantasi?

Assalamualamualaikum semua.

salam sejahtera dan selamat pagi Malaysia.
mulakan dengan senyuman. kan elok begitu. senyum lagi sekali.

mimpi.
semalam aku bermimpi. adakah itu tanda? atau alamat kepada sesuatu. ketawa.
ada juga orang percaya mimpi macam aku. bertanya itu ini tentang mimpi. tapi aku tahu, mimpi hanyalah mainan tidur. syaitan yang mengganggu tidur malam ku supaya lebih indah. agar subuh ku terbabas hingga jam lapan.
ketawa.

aku percaya satu perkara tentang mimpi.
entah kenapa kepercayaan ku makin lama makin kuat. senyum. mungkin kerana aku ni agak sewel semenjak kebelakangan ini. angkat kening tanda protes pada diri sendiri.

fakta atau auta?
bila kita mimpi kan sesuatu, orang kata, realitinya akan jadi terbalik. bertentangan dari mimpi yang kita alami. aku tidak tahu sejauh mana kebenarannya. tapi yang aku tahu, mimpi hanya berlegar di dunia fantasi yang penuh indah dan misteri. kita tidak akan dapat menafsir mimpi dengan sebetulnya jika kita tidak ada ilmu dalam bab itu.

kata orang juga, jika kita mimpi, usah di canang ke merata tempat. kelak mimpi itu tidak akan jadi kenyataan. kalau macam tu, aku nak canang kepada semua orang mimpi aku itu. aku sekali-kali tidak mahu ia menjadi realti.
boleh?
ketawa.

kata aku?
malas nak fikir. kalau mimpi tu aku ingat, aku simpan sorang-sorang. biarkan ia menjadi kenangan. biar aku dapat senyum seorang diri mengenangkannya yang sangat indah. hidup ku walaupun tak seindah mimpi tapi realiti itu pasti ade juga yang indah.
senyum.

mimpi dan realiti.
mimpi itu memang indah. tapi realiti itu pasti.
aku perlu tahu dan ingat dua perkara ini. agar tidak ada fantasi yang berlegar di dalam kehidupan realiti yang aku sedang jalani.
senyum.




tangan menari :
"adakah mimpi semalam akan buat kamu tersenyum? mungkin. jadi kan mimpi kamu sebuah realiti. kerana novel bila di adaptasi akan menjadi karya yang sangat agung. senyum."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

deAnza-wAnda said...

phewitt... kelass u....

~fais~ said...

mimpikn sape nie???
bertuah owg 2..

KUREKURE COMEL said...

wahhh....moga mimpi indah indah blake...

Fitrihadi.com said...

saya selalu mimpi balik umah je.. rindu kat kampung halaman haha anak mak katakan :p