RSS

loghat ganu..

rutin aku setiap hari.. belajar. buat masa sekarang tengah belajar buat skrip yang baik. skrip aku, aku baca pun macam kaku je. aku baca sendiri pun macam ayat buku je. haha. itu yang aku rasa. kalau host baca plak... macam mana dia rasa. tunggang terbalik laa aku di maki nya. hahaha

tapi dalam tempoh belajar, aku rasa memang macam ni kot... haha. sedap kan hati sendiri. pada hal dah memang tak pandai. kelemahan aku yang terbesar ialah tak pandai nak guna bahasa standard. kalau bercakap dengan aku comfirm orang tak berapa nak faham. kenapa? sebab aku sekarang pun masih guna loghat terengganu.

tapi seperti mana yang aku dah memang sedia maklumlaa.. aku memang di hantar belajar ke kL adalah disebabkan loghat aku yang melampau dalam percakapan. aku pun tak tahu bila loghat ini akan hilang. aduhai.. tapi aku ada jugak berusaha untuk menggunakan bahasa standard dalam perbualan harian aku. tapi entahlaa...

macam mana orang nak faham aku bercakap? hahaha.. member aku ramai orang kedah. ada orang kelantan. semua bercakap menggunakan loghat masin-masing. macam-macam gaya. rojak. haha. kalau dengar pun pening. sorang kedah. sorang terengganu. sorang kL. adehlaa..

tapikan... whateverpun.. aku perlu jugak membiasakan diri dengan bahasa yang standard. tak kan selamanya nak guna loghat. bukan aku ni kacang lupakan kulit. tapi setiap perbaharuan tu biasanya akan menjadikan diri aku lebih baik dari semalam. aku harap la.

hmm.. entah bila aku dapat betul kan gigi dan lidah untuk membuang loghat yang amat aku sayang untuk tinggalkan ni. hahaha.

aku harap aku dapat buat yang terbaik untuk diri sendiri.. chaiy0k3..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

22 comments:

hisham said...

salam muhibbah...hehehe..merah ke,biru ke,hijau ke..kite org malysia kan..

piNky LuCiA said...

hahahaha.. apa plak kena ngena ngan warna? hahaha

Aujinz said...

isk..
harta tue..

loghat melambangkan negeri...beh beh beh

piNky LuCiA said...

hahahaha... memang laa.. tapi sebagai seorang bakal guru aku sepatutnya mesti menguasai bahasa standard..

tul tak?

mazhad said...

loghat pa pung asalkn fhm suda...

FarHa said...

hehe belajo2 lee ura..aboh ha kat ganu pon kena molek kalo die wat apa2 urusan ckp bhs standart..tak dok ganu pon..tp ummi dok soh ckp r..duk 6thn kat jhr pon koho pekak ganu wakkaa

tp ha penah ilang kejp bhs ganu adehh laaa nasib baik ummi aboh pindoh ganu semula..kalu dok alamtnye dok kenal doh ha bhs ganu haha

whteverpon..di mana bumi di pijak ganu tetap di hati cume kite kena sesuaikan diri di mana kite berada... thats all

i'msosupernotcool said...

asset tuh..

tp kdg2 loghat ni cam jadi pemisah kan..
btween rakyat mlaysia..

camne nk jd satu malaysia nih..

piNky LuCiA said...

mazhad..
hahhaha.. nak jadi cikgu.. pelajar mana dapat faham ngn baik wey.. dorg budak2 lagi.. ;P

piNky LuCiA said...

ha..
memang ngah belajar laa ni.. tak tahu dapat ke tidak.. hahaha.. ura kan syg ganu..

hidup ganu kiteeee... hahaha

piNky LuCiA said...

supernotcool..
aaa laa kan.. kekadang ia jadi pemisah jugakk.. tapi kekadang ia ok je.. macam aku ngan kengkawan aku laa.. hehehe..

tak semua org menjadikan nya pemisah.. ;p

YobSumo said...

tak salah ada loghat ganu cuma kurangkan sikit kasi orang pahang.

piNky LuCiA said...

hahahaha.. ye.. akan ku kurangkannya.. hehehe

lanz_evo7 said...

jgn buang loghat tu..
nti kamu akan jadi org lain,bukan kamu lagi..suka org tnggnu cakap.lembut.. huhu

piNky LuCiA said...

waaa... orang ganu cakap lembut? tak de lembutnya.. aku ni ganas.. hahaha

ko ni kena ubah mindset ni.. hehehe.. tapi mungkin orang ganu lain kot.. bukan aku..

nnt kalau aku jumpa kamu, aku ckap ganu eh lan.. hehehe

jane said...

akpndai ckp ganu gak..haha
tu llah istimewanya malaysiaaaaaaaa

i luv malaysiaa;)

piNky LuCiA said...

ko pndai ke? nnt ley laa ckap ngn aku.. lalala~

love 1 malaysia jugakkkk.. :D

lanz_evo7 said...

kte ad sedara jgk dgn org ganu dia nye ckp lembut laa jgk.i mean nada dia..x mcm org johor lg kasarr.he3.. ganas dri segi lain sama je kut.huhu

Fatt Chin Choy said...

takper2
bahasa masing2 comel
hehe

piNky LuCiA said...

lan..
hehehe.. sebenarnya org mana2 pun sama.. semua ada gaya tersendiri.. tak delaa semua org johor kasar. hehe.. org yg kamu jumpa je kot yg kasar. hehe.

piNky LuCiA said...

ah fatt..
hehhee.. aku teringin nak dengar sendiri ko cakap sabah.. hehe..

(tetibe aku macam mengidam je ni.. hahahaha)

Firol said...

meriah malaysia banyak loghat

piNky LuCiA said...

firol..
aa meriah mlaysia sebab pelbagai bangsa yang punya pelbagai loghat.. hehehe..

aku setuju ngn ko.. ;p