RSS

baby

bila aku tengok, baby gurl bos aku asyik menangis, mengamuk, meraung bila demam gini, aku jugak naik kesian kat bos aku. siang malam babynya asyik menangis.. menangis.. menangis.. dan menangis..

aku bukan lah seorang perempuan yang ade bakat semulajadi untuk menjadi seorang ibu.itu kata mak aku. dan fakta itu, aku pasti. aku jugak pada mulanya bukanlah seorang penggemar kanak-kanak. tapi itu semua boleh dipelajari. aku dilahirkan dengan serba kekurangan. tidak ade kelebihan. kalau ade sedikit kelebihan, itu adalah hanya sedikit. may be hanya 0.0000001%.

tapi aku masih bersyukur. alhamdullillah. walaupun aku tidak mempunyai bakat semula jadi, tapi aku berusaha untuk memupuk bakat yang ada. sebab bakat jugak akan terlahir apabila kita mempelajari dan memupuknya dengan baik. kalau kamu tidak percaya, kamu bolehlah tanya sesiapa yang berpengalaman. :)

pada mulanya, aku langsung tidak pandai untuk memegang baby. ade aje yang tak kena. kepala nya terlentok. kaki nya terjulur. baby kan lembik. so aku tak tahu macam mana harus aku pegang baik2. sehingga aku belajar pelan2 untuk memegangnya dan kini, aku berjaya. tapi tak se'perfect' orang yang mengaku pandai. hahaha

sebenarnya, menjadi seorang ibu amatlah susah. pahit. payah. sebab tidur malam semestinya akan terganggu dengan jeritannya yang nyaring. sama ada meminta untuk disusukan atau dia tidak selesa dengan pampers yang dipakai atau jugak, dia kesejukkan. may be jugak dia sakit perut dan minta di sapu ubat.

bila aku melihat, bos aku sibuk menjaga baby apabila dia meraung, menangis, menjerit. sebabnya aku tak pasti. baby tu tak cakap. tapi aku agak dia keletihan disebabkan suhu badannya yang tinggi kerana demam. aku main agak je.

aku kira, aku belum bersedia untuk menjadi seorang ibu. kerana persiapan untuk menjadi seorang ibu adalah mengambil masa. begitu juga persiapan untuk menjadi seorang isteri. ia memang memerlukan masa yang lama untuk bersedia. kalau jodoh sampai, telah diseru, may be itu akan menjadikan keadaan lebih kelam kabut.

so pada sesiapa yang nak jadi mak, mummy, mum, ibu, mama.. silalah bersedia terlebih dahulu. kerana menjaga anak bukanlah sesenang yang di sangka.. huhu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 comments:

SuFy said...

wahh..baby..suka sukii..hehhehee

eyena said...

hee jom2 belajar.. i suka layan budak2.. coz ank buah i pon da 30 org tau..heee

Monkey D Luffy said...

lepas kawen... boleh jer ko pandai tu

hehe

piNky LuCiA said...

lepas kawin mmg akan pandai.. tapi sebelum kawin msti adepersediaan jugak kan?

debest_thinker said...

bukan senang nak jg baby tau.. huhu