RSS

dipilih atau memilih???


Dipilih or memilih? Satu soklan yg berat jugak nak difikirkan jawapn nya.. huhu.. tp.. bila di pilih, kita tak yah pening2 ag.. just tggu je giliran kita.. yg memeningkan pale skrg, kita yg memilih antara sejuta yg datang.. waaa.. vote g2.. hehe..


antara sejuta yg dtg..hnya seorg saje yg patut dipilih..yg akan mjd pilihan.. yg patut mjd keputusan yg tepat.. hmm.. mampukah aku membuat keputusan setepat saidina Khadijah memilih Nabi Muhammad, setepat Zulaikha memilih Nabi Sulaiman, setepat Siti Hajar memilih Nabi Ibrahim.. contoh yg paling dekat, setepat ayah memilih emak utk disunting???



Pilihan…
Sebenarnya, ditgn siapa terletak pilihan yg ade? Emak? Ayah? Parents? ((eh tak ke sama emak, ayah ngn parents? Ish2..))

Sebenarnya, bg ku pilihan itu terletak kpd byk factor.. pilihan yg ade jg perlukan ms dan pertimbangan.. perlu difikirkan, jg perlu diteliti.. mana tak nya, yg harus dipilih itu haruslah yg tepat betul, benar, & sewaktu dgnnya laaa…

Sbb pe pilhan kena tepat, betul, & benar??? Mstilaa ade sbb nye.. agak2nya laa, ape eh sbb nya..?? huhu.. bg aku, sbbnya tak byk.. my b hanya satu or 2 sbb.. knp?? Ape sbb nya dia yg aku pilih?? Knp dia yg mjd pilihan hati ku?

Sbb pertama : aku da jatuh cinta ngn si dia..
Sbb kedua : aku rs selamat bersama nya..

Hmm.. cinta? Kata org, cinta tak perlukan alasan/sbb utk hadir dlm hidup kita.. sbb tu kata org jugak, cinta itu suci dan dtg dr Ilahi.. tapi jgn asik sgt bcinta.. sbb Dia jg meletakkan batas2 utk bcinta..hm.. sesuailaa tu… msti laa ade undg2 nya.. hehehe..

Eh.. terpesong tajuk da.. hmm.. pilihan kita sbnarnya ade kt tgn kita.. kita yg putuskan.. sbb sume yg tersurat&tersirat adalah hak hidup kita.. tp awas.. kkdg pilihan kita tersilap.. jd pasti kan ketika membuat pilihan kita di Bantu oleh org tua.. tnya pendapat org tua dulu.. hehehe.. ye ngak?? Yelaa..

Dan….. yg penting, pilihan kita itu kita da tnya ALLAH yg maha pencipta.. dia akan tunjuk kan segalanya utk kita.. kesemuanya… krn Dia adalah penunjuk jln yg lurus.. oleh itu.. selamat memilih…hehehe..



Tapi.. ade satu masalh ketika kita hendak membuat pilihan… tak kira laa antara 2 or 3 or 4 or 5, kita tetap akan pilih hanya satu.. hanya satu.. sbb tu laa, org kata kena pilih.. bukan amik sume.. huhu.. masalah nya.. klu antara 2 kita syg.. mampukah kita membuang slh satu dr nya? Antara 2 kita kasih.. mampukah kita amik satu dr nya dan tggalkan satu lg di situ.. mampukah kita berbuat begitu.?? Mampukah kita setega itu??. itu ertinya.. kita kena kuat semangat.. harus tabah & harus tahu ape kita perlukan dlm hidup..

Pesanan ku.. berhati2lah dalam membuat pilihan.. krn pilihan yg salah bakal membuat diri kita kecundang dan kecewa.. pilihan kita ialah antara yg terpilih saje.. kita tentukan.. kita pilihkan.. dan smg pilihan kita itu akan kekal selamanya.. smg berbahagia… dan senyum2 sll..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

FarHa said...

aii ura..morning....waaa...post ura kalinih mcm ada kene mengena ngan ha jerk huwaa...

dipilih atau memilih...

in my life...memang nak memilig tp dlm ms yg sama terpaksa dipilih demi menjaga hati semua pihak...

dan setiap pemilihan itu pas ti ada yg tersa...n itulah namanye pengorbanan....huhu

piNky LuCiA said...

hehehe.. sikit2 terfikir gak kt ha masa tulis entry ni.. tapi.. ura gak pk ura.. hm.. pening jugak nak memilih.. tapi ura da muktamad utk pilih wan.. hehehe.. so.. teruskan usaha utk membahagiakan diri.. wahaha..

ha, ha kena tabah tau.. jgn sedey2.. my b itu ade hikmahnya.. cma kita je jgn give up..terus ingt Allah..