RSS

buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.

pagi-pagi lagi dah dengar bunyi bising.

aku menarik nafas dalam-dalam.
menghembusnya perlahan-lahan.
ku bukak mata. ku tutup mata. leher terasa lenguh.
apasal tak nampak ni? adeh.
rupanya cermin mata kat tepi, bukan kat mata. haha.

Nad dan Nana, nampaknya sedang bertungkus lumus menyiapkan skrip untuk Family Sarjana untuk Astro Oasis.
senyum.
rajin, detik hati ku.
memang laa kena rajin. hari ni kan recording 3 episod.
aku senyum lagi.
sudah lumrah. keje memang macam tu. nampaknya ia akan berlarutan sehingga 13 hb December ni. biasalah. tak kan tak tahu Astro macam mana. kepuasan pelanggan di dahului. walaupun aku rasa macam tak puas hati pun. haha.

ketawa.
melihat Nana yang terkebil-kebil mendengar bebelan Nad.
aku tahu, niat Nad baik.

"kau Nana, jangan laa lembut sangat. kau selalu tak depend diri sendiri. Semalam semua orang salahkan kau . padahal kau tak salah pun."
"aku dah depend la."
"kau memang cakap kau depend. tapi hakikatnya kau depend lemah gemalai."

aku sampuk.
"kalau kau buat macam ni tetiap hari Nana, mati laa kau Nana kena pijak ngan semua orang. content ada kat tangan kau. so kau ade kuasa. kau kena gunakan kuasa yang ada. kau faham?"

Nana diam.
aku tahu, Nad kesian kan Nana sebab asyik kena marah. sebab tu Nad asyik membebel. bebel tanda nasihat. aku pun kesiankan Nana. keje satu team, memang laa kena macam tu. aku tak nak Nana kena marah lagi.

aku harap Nana boleh menjadi seorang yang tegas.
yang orang lain tidak akan pijak kepala nya.
biarpun dia lembut, tapi orang lain tak berani nak berkasar dengannya.
aku harap.
aku berdoa.

kekadang, kita tak boleh terlalu lemah lembut ngan orang.
kekadang, lemah lembut di perlukan jugak dalam perhubungan.
bak kata pepatah melayu, "buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali."
sekali pun kau nak berlembut, nak buat baik, biarlah berpada.
benar.
aku setuju ngan pepatah itu.

aku wish, Nana dapat buat yang terbaik untuk hari ini.
aku doakannya.
insyAllah, Allah perkenankannya.



kata hati : "sebenarnya, biar orang kenal kita garang, baru orang tak berani tindas. walaupun hakikatnya kita sebenarnya bukan laa garang sangat pun. baik lak tu. haha."
kata sebelah hati : "eleyh. kau memang dah sedia garang pun. haha."

aku senyum sendiri.
chaiyok3 Nana.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

lea said...

diorang keje ngan astro?

hajarus said...

ye ade ms kita perlu jgk bertegaskan.. :)

piNky LuCiA said...

lea..

kitorang keje ngan astro lea... huhu.. penat main ngan astro. tapi ade jugak seronok. tapi yang penting, pengalaman tu mahal harganya. hehe

piNky LuCiA said...

hajar..

setuju ngan hajar. ade masa lembut. ade masa tegas. baru org tahu kita bukan senang untuk dipijak. hhehehe