RSS

Sanction.


Sanction.

Mula-mula aku datang, aku agak blur dengan istilah sanction. Sikit-sikit sanction. Sikit-sikit sanction. Apa ke benda lah sanction ni.. Setelah 2 minggu berada di sini, aku tahu yang sanction adalah satu bentuk denda.

Di sini, guru tidak dibenarkan mencubit, merotan, memukul pelajar. Hatta menyentuh pelajar sekali pun tidak dibenarkan. Jika pelajar buat salah, guru perlu memujuk pelajar dan member kesedaran kepada pelajar bahawa benda yang mereka lakukan adalah salah.

Jika mereka membuat kesalahan lagi, mereka perlu di hantar ke bilik tahanan untuk menerima hukuman atau dalam istilah lain, dikurung di sana berseorangan.

Ya. aku setuju. Ade sesetengah pelajar, guru boleh menggunakan pendekatan yang demikian. Dan ada sesetengah pelajar, guru tidak boleh menggunakan pendekatan yang lemah lembut. Mereka lebih suka guru berkeras. Lain pelajar, lain cara nya.

Tapi yang menyedihkan aku ialah pelajar di sini lebih suka di kurung dari belajar di dalam kelas. Di sana mereka boleh tidur dengan senangnya. Seperti juga jika mereka di gantung sekolah. Mereka akan bersorak riang kerana mereka tidak akan ke sekolah selama 1 minggu atau 2 minggu.

Apa tidaknya, ada pelajar masuk ke dalam almari di makmal sains semata-mata untuk tidur. Sumber ini aku dengar sendiri dari cikgu sains di sekolah. Nasib ade cikgu yang selalu membersihkan makmal dia membuka almari itu dan ternampak seorang pelajar lelaki yang sedang enak menikmati mimpi indahnya di dalam almari. Logic kah? Tapi, itulah kenyataannya. Dan sampai sekarang aku masih meraguinya. Hahaha. Walaupun aku tahu, sumber itu 100% boleh di percayai. Pelajar-pelajar. Sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Baiklah pelajar-pelajar sekalian. Sambil menggosok kedua-dua belah tangan. Dan bertanya… Apalah yang patut cikgu lakukan untuk membuatkan kamu mahu belajar dengan bersemangat? Jika pelajar ku boleh menjawabnya… alangkah baiknya.

Sekarang, aku sedang mempersoalkan kewibawaan ku sebagai seorang guru. Adakah aku tidak layak untuk menjadi guru mereka sehingga aku tidak dapat menarik perhatian mereka. Jika ada pun, hanya separuh dari kelas mahu belajar. Yang separuh lagi, mahu main.

Mahu saja aku memberi sanction pada semua pelajar yang malas. Tapi… Jika ditulis nama mereka di papan hijau, di bawah perkataan sanction, itu langsung tidak berbekas di hati mereka. Malah mereka dengan gembiranya mengatakan bahawa pilihlah nama mereka untuk di tulis.

Hmm.. Baru teringatkan sesuatu.

Semasa perjumpaan 3 penjuru, aku di minta oleh kebanyakan dari ibu bapa untuk merotan anak mereka jika mereka tidak mahu belajar.

Hukuman berupa sanction tidak dapat menyedarkan kamu yer, baiklah. Jom kita guna cara memegang rotan plak. (Pegang dan berlagak saja ni. Bukan nak rotan sangat pun.) Aku rasa, dengan cara memegang rotan, pelajar akan lebih terkawal dan guru tidak perlu menjerit dan bercakap banyak.

Mana 1 kamu setuju?

Sanction atau rotan sebagai pengajaran?









Nota Pinky ;
“Jam 9pm. Mata ku sudah tersangat-sangat layu. Terasa mahu berborak-borak dengan en. Hati, tapi… Oh! Sangat mengantuk, ok. Selamat malam, Sayang. Selamat malam, semua…”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: