RSS

Meh aku ceritakan pada kamu ~


Selasa. 17 Julai 2012. 10 am.

Hari ni hanya ada 1 masa = 1 jam mengajar. Yeah!
Biasanya hari ni banyak benda yang aku dapat selesaikan dengan jayanya. Tapi lain macam plak hari ni. Banyak jugak perkara yang aku dapat selesaikan. Tapi, oleh kerana hari ni adalah hari “pock luck” (betul ke ejaan ni? Sila jangan marah kalau salah. Hehe.) membuatkan sedikit masa aku terganggu. Ish3. Makan banyak punya pasal.

Semalam, Chewan bertanya khabar. Tentang diri dan sekolah.

Meh aku bercerita tentang sekolah sepanjang pemerhatian ku di sekolah ini. Pelajar 1200++ dan bagi aku tidaklah seramai pelajar di Uress, mungkin hamper sama. Guru 90 orang. Kakitangan plak, aku dah lupa. Hahaha. Semua best. Semua aku kira bolehlah join nak bersembang menghilangkan stress. Baik. Prihatin juga aku rasa ade sesetengah gurunya.

Pihak atasan, Cuma yang ada masalah dengan PK 1. Aku pun masih tidak faham dengan PK 1 sekolah ni yang suka mengambil kesempatan dan aku masih tidak faham apa fungsi PK 1 di sekolah ni jika semua perkara yang aku Tanya, semua di jawabnya tak tahu. Tapi abaikan sahaja lah. Janji, dia dah bagi arahan kepada guru-guru yang terlibat untuk menyiapkan kerja yang tergendala. Kan? Tidak ada kaitan dengan aku pun.

Staff? Oh! Semua ok dan bagus. Cuma ada seorang staff sahaja yang garang dan asik masam 24jam. Aku tak tahu masalah dia. Cuma, aku memang sangat mengabaikan dia. Sebab dia tak de pun kaitan dengan aku. Haha.

Pelajar.
Hmm.. Bila bercerita tentang pelajar, aku terasa macam nak ketawa besar-besar. Nakalnya melebihi had. Malasnya tahap dewa dewi. Kurang ajarnya membuatkan aku rasa kalau hilang sabar, boleh naik kaki tangan ni. Tapi, aku dapat mengajar dengan jayanya lagi. Tak de lah pelajar aku yang mati. Haha.

Ok. bab sekolah memang baik-baik saja. Aku tidak punya masalah banyak tentang sekolah. Melainkan masalah-masalah kecil yang aku rasa memang boleh diselesaikan dengan baik dan bermoral.
Kata Chewan, dia mahu bertukar dengan ku. Kata ku, aku tidak mahu tukar, aku mahu balik semenanjung dan kalau dia mahu isi kekosongan ku, aku mengalu-alukannya. Hahaha.

Setiap orang punya masalah. Masalah aku?

Masalah aku, bila balik ke rumah saja yang membuatkan aku seakan-akan trauma.
Aku masih lagi tidak berputus asa untuk memikirkan cara penyelesaian yang terbaik untuk diri ini. Ya. Diri aku yang menghadapi kemurungan yang kalau aku sendiri tidak menyelesaikannya, aku takut ia akan lebih berpanjangan.

Oleh sebab 3 jalan yang lepas-lepas tidak menjadi, dan aku telah terima kenyataan bahawa aku memang dipilih untuk mengharungi hidup yang seksa begini dengan housemate yang memang suka berada di rumah, jadi aku terfikir jalan ke empat.

Iaitu, membawa semua kerja-kerja sekolah ke rumah.

Duduk di dalam bilik sambil boring-boring, aku boleh menyemak jawapan pelajar, folio pelajar, membuat folio contoh dan perkara yang berkenaan kerja-kerja seorang guru.

Aku tidak pasti selama mana aku dapat bertahan dengan jalan ke empat ini. Bila aku tidak dapat bertahan lagi, aku akan fikir jalan lain pula. Hehe. Dan aku pasti jalan ke lima akan ade untuk ku. Cuma sejauh mana aku akan tabah mengharungi saja, itu yang aku tidak pasti. Senyum dan meneguk liur.

Satu persoalan yang aku ingin bertanya kamu.
Adakah aku seorang yang tabah?







Nota Pinky ;
“Berpesan untuk sabar adalah senang. Tapi, bila tang mempraktikkan sabar itulah yang ada masalah. Jadi, letakkan diri kamu di dalam situasi seseorang barulah kamu tahu, apakah kamu sangat penyabar atau tidak?”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

FarHa said...

Betul, sejauh mana kita kesabaran kita. Orang hanya boleh cakap sabar sebab nak sebut itu mudah. Terkadang terasa mahu menjerit, kau amik tempat aku sanggup?? Haha tapi kite seorang yang bertuahh...igt tuu ^__^

piNky LuCiA said...

Hehehe. Sabar itu indah. (KADANG2.) hAHAHA. hehehe. hihihi.