RSS

Ini namanya give and take.


Rabu. 11 Julai 2012.

Memulakan hari dengan rasa sayu dan sedih. Serta terasa mahu marah + moody saja. Aku tidak tahu kenapa aku berkelakuan macam ni hari ni. Pelik semacam je rasanya. Semalam, rasanya sudah cukup tidur. Bangun pagi-pagi lagi sudah sarapan. Mata tidak mengantuk. Perut tidak lapar. Faktor-faktor moody sepatutnya tidak ada dalam diri. Tapi tetap saja moody.

Inilah orang kata namanya perempuan. Boleh moody tanpa sebab! Betul. Dan aku bersetuju dengan kata-kata itu. Ia ditujukan pada diri ku sahaja. Pada orang lain, kamu kena kaji sendiri yer...

Masuk kelas 2A. Ok lagi.
Pelajar-pelajar nya kebanyakan ok. Dan ada juga yang malas. Menyebabkan aku panas hati lalu mencabar mereka. Siapa yang boleh menandingi folio aku, akan diberi hadiah. Tarikh tutupnya hari Rabu minggu depan.

Nah! Ambik kau satu kerja. Gatal sangat mulut nak cakap macam tu ngan pelajar!
Oh! Otak dalam keadaan blur sebenarnya. Aku tak tahu aku fikir apa! Aku harap, esok-esok-esok otak aku akan baik dengan sebaiknya. Dah lama tak jumpa en. Hati, ginilaa jadinya. Huh!

Masuk kelas 2E. Pelajarnya majority tak nak belajar.
Sakit otak aku nak tarik minat dorang untuk belajar. Tinggal tak sampai 10 orang yang nak belajar daripada 33 orang. Kerja mereka dalam kelas, buat sampah dan baling sesame sendiri. Tak cukup itu, ngan aku-aku sekali kena baling. Nasib lah tak kena muka atau kepala. Biasanya kena tubuh aku je. Kalau tak... Hmm… Tak cukup dengan itu, ada yang main kayu kerusi patah.. kayu penyapu patah. Main penyodok sampah… Macam-macam ragam lagi…

Itu tak masuk lagi bab makan maggi dalam kelas.
Siap share lagi tu beramai-ramai. Lelaki ke perempuan semua boleh makan. Semua boleh rasa. Pastu siap nak bukak makan nasi lemak, itu melampau dan kena larang ngan aku. Amboi3! Korang ingat ni restorant? Lepas menu maggi goreng, makan nasi lemak plak… Seronoknya duk dalam kelas… Kan?

Masuk bab kelas pendidikan islam tetiba jadi kelas muzik plak.
Sakit plak telinga aku ni menahan dengar suara mereka yang bagai halilintar yang membelah bumi. Nyanyi plak lagu Azura beramai-ramai siap ngan buat gaya gitaris ngah sedang rancak memetik gitar tuu…. Sakitnya hati aku… dah rupa macam nak mengorat aku pun ada. Ish3. Macam mana nak buat ni. Dah sakit hati tahap langit ke 7 ni.

Maka…

Haaa.. kamu nak tengok “Azura… Kaulah sinar hidupku…” mengamuk kan? Boleh! Pelajar lelaki yang sedang membaling sampah sana sini, yang main kayu kerusi patah tu, yang sedang petik gitar, yang jadi vokalis, yang jadi tukang sapu, semua ku halau keluar.

Mengamuklah Ustazah Pinky hari ni. Dahla pakai baju merah! Sudah mengamuk bagai dan air mata mengalir diam-diam tanpa disedari. Puas hati aku!

Satu soalan yang aku Tanya tidak ada jawapan.
“Kamu nak ustazah buat apa supaya kamu nak belajar? Bagitahu ustazah, supaya senang ustazah buat dan tak menyakitkan hati ustazah yang datang jauh-jauh dari semenanjung. Supaya ustazah tidak rasa menyesal datang sini untuk mengajar kamu supaya jadi orang yang pandai dan berjaya. Bagitahu ustazah kamu nak ustazah ajar macam mana?”

Ya Allah. Tahu plak diam budak-budak ni! Tadi aku rasa dah macam duduk dalam sarkas dah. Sekarang baru terasa nyaman dan duduk dalam kelas. 15 minit berlalu, semua diam membisu. Dan aku bagi peluang terakhir untuk mereka cakap cara apa yang mereka mahu. Salah sorang bangun.

“Saya nak belajar sambil bermain.”

Sampuk budak yang bermain tadi, “Main ragbi dengan cikgu.”

Adoii.. Kepala otak kau nak main ragbi ngan ustazah! Rasa nak cakap macam tu je! Tapi sambil senyum. Boleh!

Lalu 1 perjanjian termetrai. Mereka perlu menyiapkan folio PAI sebanyak 34 tajuk. Masa yang diberikan hanya 1 bulan sahaja. Jika tidak dapat menyiapkannya, no more main-main. no more rehat-rehat. Dan tak de nya yang lain. Dan perlu menjalani kelas seperti latihan askar. Hahaha.

Kalau 33 orang dapat menyiapkannya, maka ganjaran berupaya belajar sambil bermain, tengok video, tengok internet dan semua yang direquest akan dipenuhi oleh Ustazah Pinky.

Tarikh tamat adalah 11.8.2012…

Terpaksa! Tapi tak pe. Janji mereka mahu belajar. Aku dapat mencapai apa yang aku nak. Mereka dapat capai apa yang mereka nak. Ini namanya give and take ye pelajar sekalian.

Masuk kelas 1G & 1F. Kelas last dan kedua last.
Lain plak ragamnya. Yang ni, suka sangat keluar dan masuk kelas. Duduk mengcangkung atas kerusi. Duduk atas meja. Meja guru pun dia nak duduk. Melompat sana. Melompat sini. Tolak meja sana. Tolak meja sini. Kacau budak perempuan. Main bergayut ngan pintu. Macam-macam lagi benda pelik yang mereka buat.

Tadi aku diam dan melihat gelagat mereka. Aku berdiri di depan selama 15 minit dan tidak ada sorang pun pelajar yang hiraukan aku di depan!

Eh3, memang bertuah betul budak-budak ni! Aku tak marah. Aku tengok sampai mereka berhenti. 15 minit selepas masuk kelas baru nak diam dan Nampak cikgu? Super bagus!

Semua berdiri dan baca doa. Ketawa dalam hati. Fius tak betul agaknya budak-budak ni.

Nampak macam dorang tak nak belajar. So, jom kita melukis. Jadi cikgu lukisan plak aku hari ni. Semalam dah melukis. Hari ni melukis lagi. Hmm… tak pelah. Asalkan dorang tahu hukum hakam berkaitan agama. Dah tak tahu nak buat apa ngan budak ni. Rasa nak pecah kepala fikir nak tarik minat. Ustazah plak yang bersemangat nak ajar kamu! Kamu langsung tak nak belajar. Apa laa nak jadi ni… Ish3.

Aku terfikir. Adalah aku yang tidak tahu bagaimana cara untuk mengajar? Adakah itu salah ku bila kelas ku sangat-sangat bising dan tidak menghiraukan aku tatkala aku berada di depan? Kalau bukan salah ku, salah siapa? Termanggu sendirian.

Penat dan seksa ya amat!
Dan sekarang, aku rasa sangat seksa untuk mengajar budak-budak SMK.

Ia lebih mencabar dari zaman aku dulu. Yalah, aku dulu sekolah agama. Tak sama nakalnya dengan sekolah harian biasa. Di sini ia menuntut aku lebih kreatif, lebih sabar, lebih tabah, lebih kuat dan gagah untuk hindarkan diri dari stress dan segalanya lebih… terutamanya lebih berfikiran positif kerana orang yang sentiasa bagi support adalah lebih jauh berbanding orang lain...

Ok.

Harapan aku, aku akan lebih kreatif pada masa akan datang. :)









Nota Pinky ;
“Petang ni. Aku marah adik ku kerana membenarkan orang lain menyentuh Aqeef. Memang sangat marah! Cemburu ke aku ni? Hmm… Selepas itu, aku berselisih faham dengan en. Hati. Lalu, sedih menguasai diri. Kami memang selalu begini. Kalau lama tak jumpa, mesti nak bergaduh! Oppsss. Bukan bergaduh, selisih faham sahaja, ok! Dan sampai sekarang, kedua-duanya diam membisu. Super hebat. Dengan aku-aku sekali sebab tak nak mengalah! Ish! Sesaklaa plak jiwa.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: