RSS

Pengalaman lalu..

20/02/2016

Pengalaman lalu.
Semua orang ade Pengalaman lalu. Ia kekadang mematangkan kita. Dan kekadang sebaliknya. Kata bonda Permaisuri, "Perkara lepas tak perlu dikenang. Tapi dilupakan jangan."

Bonda Permaisuri bercakap berkenaan nasihat. Aku plak yang terkebil-kebil. Mungkin terasa aku masih tidak layak untuk menasihati orang. Yela. Aku banyak jugak buat salah. Salah ngan Bonda. Salah ngan ayahanda. Salah ngan kekanda dinda.. salah ngan sahabat handai. Dan Salah ngan diri sendiri terutamanya. So macam mana aku nak bagi nasihat pada orang?

Tatkala ini lah keluar macam-macam pepatah.
Salah satunya yang biasa aku dengar.."lihat apa yang dikata. Bukan lihat orang yang berkata." Mengangguk tak semena-mena. Tempelak diri sendiri.

Terimbau kenangan lepas.
Aku bukanlah orang yang baik-baik. Walaupun diberi pendidikan yang baik-baik oleh kedua orang tua. Pendidikan yang baik kekadang tidak akan mencerminkan peribadi seseorang. Tapi kebanyakkannya ia adalah cermin diri. Mungkin dalam kes aku,ia berlainan. Senyum sumbing.

Jadi, bila aku terfikir untuk mula memberi nasihat, aku tetiba akan terasa lemah. Semangat yang ada terus longlai.

Hati terus bertanya.. Apakah ini ujian diri?






Nota Pinky;
"Rindu en. Hati banyak. Agak-agak orang busy macam dia sempat tak rindu aku yang tak busy ni?"


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: