RSS

Semuanya... Rahsia Allah..

21/02/2016

Alhamdulillah. Baru sudah selesai membaca buku yang ke3, Maryam Anak Syurga. Hari ke-28 berpantang.
Bukunya penuh motivasi. Penuh air mata. Penuh dengan isu kekeluargaan. Walaupun tulisannya tidaklah setanding Dr. Kamil. Atau mungkin Dr. HM Tuah. Tapi bukunya penuh teladan.

Persoalan yang bermain dibenak fikiran aku.
Sebagai seorang Ustazah,mampu kah aku berdepan dengan ujian seberat Ruqayyah Farhani? Mampukah aku tersenyum bangga jika kehilangan anak yang aku kandung dan aku tunggu saat dia menjenguk dunia bertemu aku yang kerinduannya memuncak untuk bertemu sang anak? Mampukah aku tersenyum bila berdepan dengan ujian seberat ini?
Allahuakbar.

Tepat jam 9.33 malam.
Aku menerima pengkhabaran, si bongsu cilik yang hensem bambam anak kepada sepupu ku telah menghadap ilahi ketika usianya mencecah 2 tahun. Allahuakbar. Sekali lagi aku menyebut tahmid membesarkan Allah, Tuhan sekalian alam. Dia anak syurga.. Subhanallah..

Kata ayahanda.
"Dia masih kecil sudah dijemput Ilahi. Kita yang dah tua ni,bila gilirannya.."

Sampuk bonda.
"Dia dah comfirm masuk syurga. Kita ni.. tak tahu lagi syurga atau neraka?"

Aku yang mendengar,diam membisu.

Allahuakbar. Sayangnya Allah pada aku. Dia datangkan sedikit tazkirah ringkas buat ku. Tapi besar maknanya. Mungkin dalam kehilangan ini, Allah gantikan yang lebih baik buat mu sepupu. Mungkin jika anak itu masih hidup, dia akan terseksa. Kita hanya mampu meneka dan merencana. Tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Dua-dua anak syurga. Bezanya situasi. Aku hanya mampu berdoa. Semoga kesabaran dan ketabahan kalian, Allah gantikan dengan yang lebih baik. Insya Allah. Amin..

Apa ibrahnya?
Ya. Ia berkeadaan ajal maut ditangan Allah. Lambat atau cepat, hanya Allah yang tahu. Buatlah persiapan yang jitu untuk bertemu Rabb mu. Aku memohon, jika sampai ajal ku,biarlah semua tanggungjawab ku telah aku laksanakan dengan baik. Segala hutang piutang ku telah aku langsaikan kesemuanya. Segala nya telah selesai. Supaya aku dapat menghadap sang Pencipta yang Maha Hebat dengan penuh sempurna. Insya Allah...







Nota Pinky;
"Mencabar jaga anak yang dua orang ni. Ni baru dua. Belum enam lagi. Berangan!"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: