RSS

Ragam pelajar buatkan ustazah sakit otak.

Selamat tengah hari.

Ya. Sekarang dah tengah hari. Otak masih lagi mendidih. Di sebabkan pelajar yang banyak sangat ragam dan kerenah. Masuk kelas, Pelajar takde. 1 jam belajar, pelajar sekali lagi tak de. Weyh... 40 minit lagi ni. Mana hilang anak murid aku ni? Aduhai. Susahnya nak kawal kelas ke9+10. 50 orang dalam 1 kelas. Ustazah plak sorang. Akhirnya, aku biarkan saja mana mereka nak pergi. Tak larat nak jerit dan memekik. Ketawa.

10 minit kemudian.
Ade pelajar bergaduh. Dah la pelajar lelaki. Dorang sama tinggi dan besar ngan aku. Aduhai. Seram jugak nak leraikan. Tapi terpaksa.

15 minit sebelum masa tamat.
Seorang pelajar lelaki datang. Tersenyum-senyum kat aku. Ni apa ke hal plak ni senyum macam kerang busuk dah aku nampak. Ketawa kuat-kuat dalam hati.

Pelajar ; "Ustazah...."
Ustazah ; (Dalam hati) Alahai mendayu dan manje nya panggil ustazah, apalah kena ngan budak ni?
Pelajar ; "Boleh tak saya nak couple ngan ustazah."
Ustazah ; "Eh, bukan ke kita dah lama couple?"
Pelajar ; Malu-malu dan terus beredar.
Ustazah ; Senyum. (Terasa mahu gelak kuat-kuat.)

Apa yang ada dalam fikiran pelajar aku ni?
Haa.. Agaknya dorang ingat aku ni kecil molek dan baya-baya mereka, mereka boleh ajak aku couple. Bagus punya pelajar. Ish3.
Hello pelajar sekalian.. Ustazah dah kahwin la.. Berapa kali ustazah mahu cakap?
Senyum sendiri. Pelik je.

Masa belajar dulu.
Ya. Aku jugak ade minat cikgu yang aku suka. Tapi tak delah sampai ajak cikgu tu couple ngan aku. Adeh. Dan aku tak delah cakap aku suka dia. Haha. Kelakar. Memang betul laa apa yang orang kata. Pelajar sekarang mesra guru dan langsung tak takut guru.
Pelajar dulu, kalau nampak guru, mahu sahaja bertempiaran lari. Pelajar sekarang, masuk dekat macam nak cium cikgu pun ade.
Cabaran betul buat aku yang tak berapa tinggi ni. ;)

Cabaran masa kini dan cabaran mengajar di sekolah harian biasa.
Pelajar liar, tak hormat guru, kurang ajar dan macam-macam ragam lagi yang ada. Tapi itulah yang harus aku hadapi.

Cikgu harus garang berdepan dengan budak macam ni.
Betul ke? Entahlah. Aku sebenarnya malas nak garang-garang dan marah-marah serta jerit-jerit pada budak-budak. Cukuplah sekadar perli memerli di dalam kelas. Tapi kekadang pelajar sekolah ni sangat melampau. Rasa nak lempang-lempeng dan henyak-henyak ngan kaki dan goreng buat lempeng. Betapa geramnya aku.

Doa ku panjatkan.
Harap pelajar yang di ajar akan terbuka pintu hatinya menerima pelajaran dan dapat mengaplikasikan dalam kehidupan seharian. Setidak-tidaknya dia tahu mana buruk dan mana baik. Kan?

Moga Allah makbulkan doa itu.








Nota Pinky ;
"Situasi sekarang, terpaksa mengajar pelajar nasyid dan bertarannum la plak. Apa cikgu sekolah ni ingat suara aku sedap ke? Suara macam gempa bumi ni wahai cikgu-cikgi sekalian. Harap maklum. Ketawa pahit."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: