RSS

Bila sabar dah tiada.

Selamat Tengah Hari dan Salam sejahtera.

Senyum dulu.

Situasa sekarang.
Oh! Marah sedang meluap-luap. Terketar-ketar lutut dan tangan. Rasa mahu lempang-lempang saja semua pelajar yang ada di dalam kelas.
Apa taknya, nak masuk kelas, dipanggil dan dijemput supaya masuk. Dalam kelas, buat bising + ketawa kuat-kuat + bergaduh + tak hormat langsung cikgu yang mengajar di depan. Baiklah. Masih bersabar. Dan akhirnya api yang kat dalam meletup.

Marah + air mata.
Biasanya kalau marah, mesti nak saja menangis. Supaya cepat lega.
Sekarang tak lagi. Bila marah, tangisan tu tak bermakna lagi dalam hidup aku, maknanya marah yang ada ni adalah sebetul-betul marah dan tak boleh dihilangkan lagi. Oh, Diri! Kenapa perlu begini?

Tadi.
Tindakan luar kawal semasa marah menyebabkan semua pelajar yang bising dan tidak mahu masuk kelas menjadi diam. Koler baju lelaki ku tarik sehingga pelajarnya menjinjing kaki, terangkat. Tenaga luar biasa nampak. Suara bergema. Oh! Kuatnya suara aku. Apa aku buat ni? Soal pada diri sendiri. Kelas sunyi sepi dan semua pelajar diam di tempat masing-masing. Ooo, tahu plak ade di tempat masing-masing. Tadi keje nak ponteng dan nak masuk kelas pun macam liat je.

Marah.
Marah itu dari syaitan. Cepat-cepat aku mengucap dan beristighfar. Memohon perlindungan dari Allah supaya aku tidak bertindak jauh dan di luar kawalan minda.
Macam ni ke bila aku betul-betul marah? Tak terlintas untuk memegang koler baju pelajar dan mengangkatnya. Wah! Cepatlah sedar dari lamunan. Pejam mata rapat-rapat.

Maafkan ustazah.
Tapi kamu memang melampau. Dah laa ustazah penat naik tangga tinggi-tinggi + lapar + perut menyanyi riang lagu Jamal Abdillah. Memanglah cepat melenting.

Komen pelajar.
Pelajar A ; "Ustazah marah nampak comey. Tudung pun ustazah kelepek ke luar. Hooo.. Cool beb.."
Pelajar B ; "Mana ade comey kelepek tudung keluar macam pelajar-pelajar perempuan buat. Kau ni.."
Ustazah ; "Korang kutuk ustazah kat belakang yer? Amboi3.."
Pelajar A ; "Eh, Ustazah.. Sorry Ustazah." Senyum.
Pelajar B ; "Lain kali tak nak ustazah mengamuk lagi. Tak suka."
Ustazah ; "Tahu plak kamu tak suka."
Pelajar A&B ; Sengeh.

Komen ustazah.
Tengok! Aku dah cakap, aku tak kan sedar bila marah. Pakai tudung pun dah macam gengster yang bertudung labuh. Haha. Sempat plak dorang tengok tudung aku. Nampak aje menikus takut. Tapi mata liar memandang sana sini. Aduhai pelajar aku ni..

Menjadi seorang ustazah.
Aku tak tahu mahu menjadi ustazah garang atau lembut.
Kalau garang, pelajar tak suka. Lembut plak, pelajar pijak kepala. Huhu. Cabaran betul lah.






Nota Pinky ;
"Dah 1 bulan berlalu. Harap masa cepat bergerak hingga ke 31 March. Tak larat dah nak ajar di sekolah ni. Huhu."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

FarHa said...

hahahha glepor sukee!!!

piNky LuCiA said...

gelepor suka part mana tu? haha