Sanction.
Mula-mula
aku datang, aku agak blur dengan istilah sanction. Sikit-sikit sanction.
Sikit-sikit sanction. Apa ke benda lah sanction ni.. Setelah 2 minggu berada di
sini, aku tahu yang sanction adalah satu bentuk denda.
Di sini,
guru tidak dibenarkan mencubit, merotan, memukul pelajar. Hatta menyentuh
pelajar sekali pun tidak dibenarkan. Jika pelajar buat salah, guru perlu
memujuk pelajar dan member kesedaran kepada pelajar bahawa benda yang mereka
lakukan adalah salah.
Jika mereka
membuat kesalahan lagi, mereka perlu di hantar ke bilik tahanan untuk menerima
hukuman atau dalam istilah lain, dikurung di sana berseorangan.
Ya. aku
setuju. Ade sesetengah pelajar, guru boleh menggunakan pendekatan yang
demikian. Dan ada sesetengah pelajar, guru tidak boleh menggunakan pendekatan
yang lemah lembut. Mereka lebih suka guru berkeras. Lain pelajar, lain cara
nya.
Tapi yang
menyedihkan aku ialah pelajar di sini lebih suka di kurung dari belajar di
dalam kelas. Di sana mereka boleh tidur dengan senangnya. Seperti juga jika
mereka di gantung sekolah. Mereka akan bersorak riang kerana mereka tidak akan
ke sekolah selama 1 minggu atau 2 minggu.
Apa
tidaknya, ada pelajar masuk ke dalam almari di makmal sains semata-mata untuk
tidur. Sumber ini aku dengar sendiri dari cikgu sains di sekolah. Nasib ade
cikgu yang selalu membersihkan makmal dia membuka almari itu dan ternampak
seorang pelajar lelaki yang sedang enak menikmati mimpi indahnya di dalam
almari. Logic kah? Tapi, itulah kenyataannya. Dan sampai sekarang aku masih
meraguinya. Hahaha. Walaupun aku tahu, sumber itu 100% boleh di percayai.
Pelajar-pelajar. Sambil menggeleng-gelengkan kepala.
Baiklah
pelajar-pelajar sekalian. Sambil menggosok kedua-dua belah tangan. Dan
bertanya… Apalah yang patut cikgu lakukan untuk membuatkan kamu mahu belajar
dengan bersemangat? Jika pelajar ku boleh menjawabnya… alangkah baiknya.
Sekarang,
aku sedang mempersoalkan kewibawaan ku sebagai seorang guru. Adakah aku tidak
layak untuk menjadi guru mereka sehingga aku tidak dapat menarik perhatian
mereka. Jika ada pun, hanya separuh dari kelas mahu belajar. Yang separuh lagi,
mahu main.
Mahu saja
aku memberi sanction pada semua pelajar yang malas. Tapi… Jika ditulis nama
mereka di papan hijau, di bawah perkataan sanction, itu langsung tidak berbekas
di hati mereka. Malah mereka dengan gembiranya mengatakan bahawa pilihlah nama
mereka untuk di tulis.
Hmm.. Baru
teringatkan sesuatu.
Semasa
perjumpaan 3 penjuru, aku di minta oleh kebanyakan dari ibu bapa untuk merotan
anak mereka jika mereka tidak mahu belajar.
Hukuman
berupa sanction tidak dapat menyedarkan kamu yer, baiklah. Jom kita guna cara
memegang rotan plak. (Pegang dan berlagak saja ni. Bukan nak rotan sangat pun.)
Aku rasa, dengan cara memegang rotan, pelajar akan lebih terkawal dan guru
tidak perlu menjerit dan bercakap banyak.
Mana 1 kamu
setuju?
Sanction
atau rotan sebagai pengajaran?
Nota
Pinky ;
“Jam
9pm. Mata ku sudah tersangat-sangat layu. Terasa mahu berborak-borak dengan en.
Hati, tapi… Oh! Sangat mengantuk, ok. Selamat malam, Sayang. Selamat malam,
semua…”
0 comments:
Post a Comment