RSS

Pengalaman di Raudah, Taman-Taman Syurga

Malam ni jam 9malam, saya dan kawan-kawan ingin masuk ke Raudah.
Saya sudah excited. Tak sabar mahu berjumpa dengan Rasulullah.

Di Madinah, terasa sangat dekat dengan Rasulullah.
Nak marah suami, saya ngadu pada Allah dan pada Rasulullah. Kalau pelik dengan perangai orang, ngadu ngan Rasulullah. Bila orang bersesak-sesak tolak-tolak, saya tanya Rasulullah. Walaupun saya tahu, Rasulullah tak dapat jawab. Tapi saya yakin Allah dan Rasulullah dengar apa yang saya katakan.

Yang hairannya, saya akan dapat bertenang dengan cepat bila saya mengadu. Bila saya menangis dan marah, saya akan tenang dan saya boleh mengawal kemarahan itu dengan baik. Allah, nikmatnya terasa bila kita mengadu dengan Allah dan Rasulullah. Sungguh!

Dan sekarang saya dah balik dari Raudah.
Kata kawan, muka saya kelihatan pucat bila keluar dari sana.. Ya. Saya kepenatan di tolak, dihimpit, ditindih. Tetiba saya rasa, inilah kelebihan menjadi orang yang tidak mempunyai berat badan yang stabil. Saya gelakkan diri sendiri. (Siapa suruh kau diet?!!)

Semasa ingin memasuki Raudah, saya tidak dapat membayangkan bahawa saya akan dapat solat disana. Tapi fikiran saya tetap positif, Allah akan bagi saya kesempatan itu. Saya percaya.

Keadaan sebelum memasuki Raudah sangat membuatkan saya membuka mulut dan mata seluasnya.

Saya membuka mulut melopong kerana terkejut melihat keterujaan Muslimat untuk bertemu Rasulullah. Dah macam budak-budak histeria bila berjumpa artis k-pop. Terjerit-jerit dan menyerbu dengan rakus tanpa menghiraukan orang lain. Allahuakbar. Dalam fikiran saya tertanya, Adakah masjid Nabawi ini tidak dapat mendidik jiwa mereka dengan bersikap toleransi sesama manusia? Bukankah orang yang kamu hendak jumpa itu adalah utusan agong yang sangat bersifat lemah lembut? Bukankah Rasulullah sangat menjaga hati dan perasaan orang.? Tidak kamu mengambil contoh dari akhlak Rasulullah?

Wallahua'lam. Saya tidak pasti kenapa kah perkara seperti ini boleh terjadi. Padahal papan tanda sudah ditampal dan peringatan dari polis-polis perempuan yang menjaga sudah ada. Tapi kenapa kita masih mementingkan diri sendiri? Bukankah sifat ihsan sesama islam itu patut di amalkan untuk kemaslahatan umum?

Orang yang kita tolak-tolak itu bukan orang lain. Saudara seislam kita. Tidakkah kita mengambil pengajaran dari kisah persaudaraan Muhajirin dan Ansar? Yang saling ingin berkorban terhadap saudara mereka walhal mereka tidak mengenali satu sama lain..

Banyak persoalan yang saya tanya diri sendiri semenjak saya berada di Masjid al-Haram dan sekarang di Masjid Nabawi. Dan persoalan itu tinggal persoalan sahaja. Saya selalu berdoa mudahan Allah memberi saya peluang dengan menghantar sesiapa sahaja kepada saya untuk memberi jawapan kepada pertanyaan saya yang tidak pernah ada penghujungnya.

Insya Allah. Allah pasti menghantar mereka yang lebih arif untuk menjawab semua soalan saya. Saya percaya.

Gambar kenangan setelah kepenatan di Raudah. Sangat indah perasaan ini. Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Senyum.

Nukilan,
Azura
Madinah
26.12.2016 - 516pm


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: