RSS

Masjid Nabawi

Alhamdulillah. Saya panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah yang Maha Berkuasa seluruh alam. Akhirnya, Allah memberi rezeki saya menjejakkan kaki ke sini. Alhamdulillah, jemputan Allah saya sambut dengan penuh rasa kesyukuran yang tidakk terhingga.

Suasana di Masjid Nabawi langsung tidak sama dengan Masjid al-Haram. Di sini keadaan nya teratur. Ada pintu untuk perempuan dan ada pintu untuk lelaki. Untuk ke Raudah pun ada masa yang telah ditetapkan. Lebih berdisiplin jika begitu. Ini semua orang tahu. Betul kan? Sama ada berpengalaman atau tidak saje. Kita semua pernah mendengar cerita-cerita yang meniti di bibir-bibir para jemaah jika pulang ke tanah tumpah darah.

Saya pernah juga mengutarakan kenapa Masjid al-Haram tidak mengasingkan lelaki dan perempuan pada seorang ustaz. Saya bukan mahu melawan hukum Allah. Cuma sekadar ingin tahu hikmahnya dari mata seorang ustaz.

Katanya, Masjid al-Haram mempunyai Kaabah. Punyai tempat saie juga. Jika pihak pengurusan membuat pintu nisa' dan pintu rijal, tawaf dan saie amat susah untuk dilaksanakan. Sebab masing-masing ada mahram. Jadi...ia dikekalkan seperti begini.

Hm.. saya akuinya. Dalam ramai-ramai manusia disini, susah mahu dicari mahram kita jika kita berseorangan. Sebenarnya ia sukar dijelaskan. Ya. Sangat sukar. Hanya dengan merasainya sendiri barulah kita faham.

Dulu saya selalu tertanya-tanya.
Sekarang, saya sudah mendapatkan jawapannya.
Terkadang, ada sesetengah perkara tak dapat kita rungkaikan dengan kata-kata.

Marilah sama-sama kita merasai pengalaman rohani ini. Saya doakan semua.

Nukilan,
Azura
Madinah
25.12.2016 - 751am


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: