RSS

Hari last puasa..

Berada di Baling terasa terkena kejutan budaya sekejap. Adeh!
Sana sini bunyi mercun yang menyebabkan aku punya jantung bagai nak jantung ke bawah. Giler orang kampung ni. Kuat tahap maxima main mercun. Sakit jiwa den.

Suasana memang meriah.
Tapi ni bukan jenis aku kot. Tak suka mercun. Kalau anak aku, aku piat-piat telinga kalau main mercun. Penat aku cari duit, seronok mereka membakarnya.

Tradisi membuat lemang.
Oh. Memang sangat terkenal di sini. Sana sini asap berkepul-kepul ngan asap orang sedang membakar lemang. Seronok plak tengok.
Berlainan ngan tradisi di tempat ku yang membuat ketupat apabila mahu raya.

Senyum sambil teringat ketupat mak yang sedap.. nyum3. Meneguk liur. Hehe.

Esok raya.
Hmm.. malam ni en. Hati cakap orang dah pergi rumah sanak saudara. Wah. Awalnya. Tapi hentam jela. Janji boleh buat semua orang gembira. Senyum.





Nora Pinky;
"Dalam Hati, tetap rindu kampung laman. Terutamanya bonda tercinta."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

myfirdz said...

Biasa la kn.. Ttp rindukn suasana kg hlmn... Huhu... Tp kna redha kn wpun sedih...

piNky LuCiA said...

Redha je. Sbb sayangkan suamiku punya pasal. Hehehe.

myfirdz said...

Hehe.. Knn toleransi la kn.. Adat khwin jauh.. Lau yg dkt pun gaduh gak kn... Hihi...

piNky LuCiA said...

Hehehe. Setuju2. Penting tu toleransi.. lagipun kuarga sebelah suami ok je.. hehehe. semua baik2 orang baling ni.. ;)