RSS

berhijrah lah diri

semenjak 2 menjak ni aku selalu aje marah. terasa nak marah. marah. termarah. tak tahan marah dan jugak tak dapat nak kawal marah. apa nak jadi pun aku tak tahu. yang aku tahu, bila aku nak marah, aku tak dapat nak tahan marah aku. ade je perkara yang buatkan aku nak marah. perkara kecik atau perkara besar. itu semua tak jadi masalah. marah je yang aku tahu.

tempoh hari, aku pergi jumpa ustaz. sambil-sambil menghantar mak kawan aku berubat. aku suruh ustaz a.k.a imam tu tengok aku. apa masalah aku? dia tanya. aku cakap aku sekarang kuat sangat marah. asyik nak marah je kejenya. perkara kecik-kecik pun aku nak marah. aduhai. macam mana aku ni.. dah laa tua, suka marah-marah plak. makin tua laa nampaknya...

1 perkara yang perlu aku buat mengikut pesanan ustaz adalah... aku kena berpantang marah. marah kecik-kecik or besar-besar.. tapi lama mana sangat laa aku dapat tahan marah. kurang-kurang 2 3 jam je. haha. pastu tersembur laa.. hehe.

orang yang kerap menjadi mangsa marah ku sekarang ialah 'Dia'. ada saje benda yang di buat, tak kena di mata ku. pastu ada saje benda yang aku buat tak kena di matanya. dan ade saje benda yang aku cetuskan yang membuatkan dia marah dan lastly kami berdua bergaduh. hmm.. sekali lagi.

aku sebenarnya dah bosan dengan pergaduhan-pergaduhan yang kecik-kecik or yang besar. bosan. penat. boring. semua ada. dan perasaan tu kekadang tak terluah di mulut betapa aku boringnya dengan pergaduhan-pergaduhan yang timbul. tapi biasalaa.. dalam hubungan berdua, hidup bersama ni, memang penuh dengan pancaroba dan masalah.
mak cakap, aku yang pilih, jadi aku yang perlu bertanggungjawab dengan apa yang aku pilih. aku pun selalu berpegang pada 'berani aku buat, berani laa aku tanggung'.. kalau tak berani nak tanggung, jangan buat. fikir berani nak tanggung dulu baru boleh buat. hehe.

hmm, di sebabkan aku dah tak larat dengan pergaduhan yang ada.. aku kini berjanji pada diri sendiri dan padanya juga (itu pun kalau aku larat nak buat. tapi aku cuba yang terbaik. huhu). aku tak kan degil-degil lagi. aku akan cuba tak marah-marah lagi.. dan bila marah, aku akan cuba tak tinggikan suara lagi. huhu.

hmm.. aku harap, aku akan cuba yang terbaik untuk diri sendiri. dan aku harap aku berpuas hati dengan diri sendiri. hmm, bila laa aku betul-betul nak jadi dewasa. asyik berlagak macam budak je lagi ni.. hmm, mak pun selalu cakap, umur je tua, tapi perangai masih budak-budak lagi. adeh. terasa macam terkena satu das tembakan dari mak sendiri. haha.

nak berubah tu susah . tapi sebenarnya nak kekalkan perubahan tu lagi susah. betul tak? tu laa penghijrahan diri yang sebenar. bertahan dalam perubahan yang dibuat supaya kita menjadi manusia yang baik dan mulia.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS