RSS

Hampir genap setahun.

Ya. Tak lama lagi genap setahun aku Di kuching, Sarawak.. Dari mula datang, hingga ke hari ni, tak pernah sehari pun rutin hidup seharian aku berubah. Senyum kelat.

Hidup berseorangan memang sangat perit. Senyum kelat sekali lagi. Hanya disekolah Saje aku bercakap. Balik rumah, seolah-olah tempat merehatkan kerongkong yang penat mengeluarkan suara Di sekolah. Rutin yang sama berulang saban hari, saban minggu, saban bulan..

Tak lama lagi genap setahun. Ini bermakna, akan genap setahun aku mengulangi  rutin yang sama.. Bercakap selama 6 jam sehari.. Bermula dari jam 6.20 pagi aku sampai disekolah. Dan menamatkan waktu sekolah pada jam 1.20 petang.. Selebihnya, mendiamkan diri.

Dan mungkin rutin ini terlalu biasa, menyebabkan aku sudah tidak pandai meluah rasa. Semuanya berlegar di sudut hati. Membiarkan semuanya berlalu dibawa angin.

Apa yang aku pelajari setelah hampir setahun disini...

1. Kita hidup perlu bermasyarakat.
Ya. Aku perlu keluar mencari kawan. Atau pergi bersosial bersama teman-teman.. Bersosial cara islamik. Tapi ke mana harus aku cari? Sudah berusaha, tapi menemui jalan buntu. Kebanyakan sebaya aku sudah mempunyai anak Dan keluarga. :) kelat.

2. Kita hidup, perlu mengawal perasaan. Mengawal emosi.
Emosi aku agak susah dikawal. Berada Di sini, aku belajar mengawal emosi. Aku belajar mengawal tahap kemarahan aku. Aku belajar untuk tersenyum walaupun aku sedang berduka. Aku belajar cara menahan rindu pada suami. Ya. Aku berjaya. Dan ia sangat-sangat berguna untuk diri aku.

3. Tidak banyak membebel.
Dulu, bonda permaisuri cakap, kalau aku start membebel marahkan sesuatu, bebelan aku sangat-sangat panjang. Pada awal perkahwinan, aku seorang yang kuat membebel. En. Hati perasan yang sekarang, aku sudah berhenti membebel. Dia pun makin suka dengan sikap aku yang selalu banyak dengar apa yang dia cakap Dan tak banyak songeh.

4. Belajar untuk bercerita pada Allah.
Oleh kerana tidak ada yang mendengar semua rintihan aku, aku banyak bercerita pada Allah. Aku terkadang sudah malu padaNya. Tapi, aku rasa sangat Lega bila aku dapat meluahkan semua yang terbuku Dan semua rahsia yang ku simpan rapi sendiri. Allah, Terima kasih atas rahmat Mu.

5. Belajar mempercayai pasangan Dan setia.
Tidak ada cara lain untuk aku tahu kesetiaan en. Hati melainkan aku meletakkan sepenuh-penuh kepercayaan padanya. Bila berjauhan, rasa curiga itu sedikit sebanyak akan timbul menghiasi ikatan perkahwinan yang terbina sekian lama. Aku selalu berdoa supaya aku dan en.Hati dilindungi daripada rasa curiga. Semoga syaitan tidak menggunakan senjata ini untuk menghancurkan rumah tangga Kami.

Banyak lagi benda yang aku belajar Di sini. Dan sekarang aku faham. Ketentuan Allah itu penuh dengan hikmah.

Hmm, aku akui. Hidup bersendirian membuatkan aku banyak belajar. Belajar sendiri Dan belajar melalui pengalaman.

Aku harap, aku makin tabah dan kuat untuk menghadapi segala rintangan yang ditentukan. Insyallah. Amin.









Nota Pinky;
"Termenung adalah hobi baru ku. Agaknya sampai bila hobi ni dapat bertahan. Chaiyok8."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Anonymous said...

cikgu..
taknak ke order blook kueh satu...
menjahit dah untung banyak..ahaks

kueh

Hijab Valley said...

Salam sister.. jemputlah berkunjung ke blog Hijab Valley. Byk koleksi shawl dan tudung2 menarik dari HV collection. Promosi dan GA sempena pembukaan blog shop ini juga sedang diadakan sehingga 30mei. Jangan lupa follow juga ye.. =)

Terima Kasih
http://hijab-valley.blogspot.com