RSS

Tawaf Wida'.

Tawaf wida'.
Setiap orang yang datang ke Tanah Haram, menziarahi masjid paling agong di dunia, akan bertemu tawaf wida'.

Dan masa ini, air mata saya bercucuran. Demi Allah, perasaan galau begini tidak pernah saya rasakan sebelum ini. Saya berjalan dengan laju. Mengingatkan diri, jangan menoleh ke belakang dan berdoa dengan penuh pengharapan, agar Allah menjemput saya kembali. Tidak hanya saya, tapi Saya, keluarga, sanak saudara, dan seluruh zuriat keturunan saya serta kawan-kawan juga.

Saya menangis semahunya.

Sesungguhnya, dijemput ke Masjid al-Haram adalah satu perjalanan rohani yang memerlukan kekuatan semua aspek.

Kekuatan jasmani melawan rasa penat yang melampau.
Kekuatan hati melawan nafsu yang sentiasa berbolak balik.
Kekuatan jiwa yang kita penuhi nya dengan keredaan dan kebergantungan kepada Allah.
Kekuatan akal untuk berfikir bahawa di mana sahaja ade satu bisikan yang telah dijanjikan hingga ke hari kiamat. Iaitu syaitan. Maka berhati-hatilah dan mohonlah perlindungan dari yang Maha Berkuasa.

Teringat kata seorang Ustaz saya, Ustaz Shafiee. Katanya, "Semakin tinggi keimanan seseorang, semakin kuat godaannya. Semakin kuat godaannya, itu bermakna semakin berpangkat syaitan yang datang."

Orang yang hebat keimanan nya akan datang kepada nya ujian yang hebat juga. Ujian itu datang dalam pelbagai bentuk. Cuba bersabar dengan ujian adalah baik, bukan?

Di al-Haram, saya rasa sangat terdidik. Di sini saya merasakan Allah melatih umatnya menjadi seorang manusia. Bukan manusia biasa. Tetapi manusia luar biasa. Manusia yang lengkap dengan semua sifat mahmudah. Yang jika kita amalkan selepas kembali ke bumi tanah tumpah darah, akan mendapat ganjaran yang lumayan.

Bukan kah berbuat baik dan jahat itu sama susahnya? Yang mana, keduanya mendapat ganjaran dari Allah. Bezanya adalah ganjaran syurga atau neraka.

Jika sama, kenapa kita tidak sahaja memilih untuk bersifat dengan sifat mahmudah?
Sebenarnya, kita yang mencoraknya. Ke syurga kah kita atau ke neraka kah kita?
Janji Allah itu pasti.

Saya semakin risau memikirkannya.
Dimanakah tempat selayaknya untuk saya. (Bagus soalan ni untuk tanya diri sendiri.)

Nukilan,
Azura
Madinah
24.12.2016 - 819pm


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: