RSS

Barang keperluan umrah.

Persiapan barang.
Saya sedang menyiapkan barang-barang untuk ke rumah Allah. Terbang sejauh 7000 km, tempat yang selalu saya impi-impikan untuk sampai dan saya mengambil masa agak lama untuk ke sini kerana kekangan kewangan yang selalu tidak mencukupi. Akhirnya, Alhamdulillah diucapkan dan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi saya panjatkan kerana memberi saya merasai sendiri perasaan yang sebegini istimewa.

Ini saja kah barang yang saya akan bawa.? Soalan ini hanya berlegar di hati. Saya mencongak-congak. Saya pergi tidak lama. Hanya 2 minggu. Jadi, tidak perlulah saya membawa terlalu banyak pakaian. Bukankah saya ke sana hanya untuk mengabdikan diri kepada Allah dan bukan semata untuk bercantik-cantik.

Saya adalah peminat tegar warna oren, merah dan pink. Saya kekang nafsu saya untuk membawa pakaian yang berwarna terang. Kata en. Hati, warna 'ang.. Hehe. Saya fikir tidak elok kerana uruf disana kebanyakan wanita hanya memakai pakaian berwarna putih dan hitam. Lagipun sewaktu tawaf kita disunatkan memakai pakaian berwarna putih. Bukan?

Persedian untuk ke rumah Allah yang paling agung ini adalah persedian untuk bersabar dan pengurusan nafsu. Saya fikir, jika dilatih sini, nafsu akan terkawal di sana. Mudahan saya tidak diberi ujian nafsu amarah disana. Insya Allah. Amin.

Hmm. Sekarang waktu untuk melihat list barang yang perlu dibawa. Senarai semak terakhir. Harap semua barang yang diperlukan ada. Insya Allah. Mudahan Allah membantu saya.

Garu kepala.
Termenung.
Bye!


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: