RSS

Tetiba termuhasabah diri.

Semasa makan tadi, saya melihat 4 orang sahabat berjalan beriringan. Sambil menyuap Faqihah makan, mata saya tidak lepas pandang kepada mereka.

1. menutup aurat dengan lengkap, hatta siap memakai purdah.
2. Aurat dijaga agak lengkap kecuali tanpa stokin.
3. seluarnya skiny dan baju longgar serta tudung singkat nampakkan dada. Dan
4. memakai seluar ketat dan baju ketat serta menampakkan lurah bontot serta lurah dada.

Saya bukan mahu kecam mereka berempat. Tapi saya teringat ceramah yang saya dengar.

Kita bukan di azab disebabkan banyaknya berlaku maksiat disuatu tempat. Tapi kita di azab bila mana suatu tempat yang kita diami sudah tiada orang yang mahu menegur maksiat yang ada. Dalam erti kata lain. Tiada diamalkan nahi munkar.

Allahuakbar. Saya juga kerap kali hanya punyai iman lemah. Asyik membenci orang yang berbuat maksiat dan tidak dapat menegurnya. Alangkah baiknya jika saya memilih untuk ber nahi munkar juga sekali sekala. Bukankah itu lebih baik?

Berbalik pada isu 4 bersahabat tadi. Pada saya, buat apa kita bersahabat jika kita tidak dapat membetulkan sahabat kita. Bukankah kita bersahabat dan mahu masuk syurga bersama-sama?

Saya juga bahkan tidak dapat menegur sahabat saya yang memakai pakaian yang tidak diingini syariat. Tapi saya rasa sekarang, cukup sekadar hint yang diberikan. Mungkin usia saya sudah makin meningkat. Dah tua laa katakan. Jadi tak perlu tegur direct. Cukup sekadar berbasa basi. Insya Allah,orang tua-tua faham. Hehe

Doa saya,

1. Mudahan Allah memberi kekuatan pada saya ber nahi munkar.
2. Mudahan Allah memberi hidayat dan petunjuk kepada 4 sahabat tadi..

Amin.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: