RSS

Cerita di Labour Room.

12.8.2014
Selasa.
0200 am.
Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian.

Sebelum ke HUSM.
Alhamdulillah. Setelah sampai rumah jam 11 malam. Peluk mak. Peluk ayah. Dan. Makan nasi + ikan kering + bayam praksi. Alhamdulillah. Kenyang. Puas hati sebab bila balik rumah, dapat makan ikan kering mak goreng. Suami cakap, ni tabiat pelik aku. Sebab bila balik je Jerteh, ikan kering yang aku cari untuk di makan. Haisshh. Hehe. Ntahla. Aku pun xfaham kenapa aku macam ni. Lalala~~

Jam 1230 am.
Bertolak ke HUSM.
Hati Sangat-sangat berdebar. Debaran ni buatkan jantung aku terasa nak terkeluar. Oh. Tarik nafas.

Sekarang jam 200 am.
Ya. Sekarang aku kat Labour room. Nurse ngan garangnya bertanya. Kamu kenapa datang pagi-pagi ni? Sihat je nampak. Uihhhh.. Garangnya pagi-pagi ni.. Ngantuk ke penat nurse oiii.. Dalam hati je tu. Aku senyum kelat. Dan terangkan apa yang patut. Dia mengangguk.

Pengalaman dalam Labour Room.
Macam-macam aku boleh tengok. Berkerut-kerut sorang-sorang menahan kesakitan barangkali. Ya Allah. Kesakitan ini kau ringankan lah. Mungkin sebab ini lah dikatakan - Syurga dibawah telapak kaki ibu - Kan?

Memandangkan hanya aku je yang sihat wal afiat. Alhamdulillah. Hanya aku yang mampu tersenyum. Ibu-ibu lain, berkerut muka. Tapi mengikut pembacaan aku, semakin kita nak bersalin, semakin kita kena senyum. (Weyh! Ingat senang ke nak senyum kala sakit yang bersangatan tu..? Cakap memang senang. Nak buat?....) Hah! Boleh ke aku praktikkan ketika aku sakit nanti? Insya Allah. Akan aku cuba sedaya upaya ku..

Rupanya cara nak bersalin pun banyak jenis. Ada yang air ketuban terlalu awal pecah menyebabkan ia kering dan bayi lemas. Ade yang air ketuban nya sangat banyak seperti air paip. Ade yang ketuban darah. Ada yang datang-datang terus nak bersalin. Ada yang bersalin normal tak perlu di jahit pun.
Ya Allah. Golongan mana kah ku?.

Aku menunggu giliran dengan penuh debaran.
Selawat dan ayat-ayat Quran yang aku ingat, aku baca berulang-ulang kali. Supaya semuanya berjalan dengan lancar dan baik. Sungguh diri ini sangat bimbang. Macam mana pula dengan Bonda Permaisuri dan Ayahanda Raja serta My Hati diluar? Harap mereka boleh menunggu dengan sabar. Dari jam 200 am hingga jam 600 am, barulah selesai semua jenis pemeriksaan mengikut prosuder hospital. Cucuk sana dan sini. Sakitnya usah diceritakan lagi. Tabah sikit yer..

Berehat sekejap. Penat melayan doktor dan nurse yang banyak menyoal. Umpama wartawan.


1000 am.
Wad menunggu untuk bersalin, HUSM.

Alhamdulillah. Doktor decide nak bersalinkan aku pada hari Ahad. Iaitu genap 37 minggu. Lepas ni aku boleh tidur ngan baik lah. Dah lega sikit rasa. =)














Nota Pinky ;
"Kadang doa kita Allah kabulkan. Kadang doa kita Allah mungkin belum kabulkan sekarang. Mungkin akan datang. Kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Allah itu Maha Adil. Kan?"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS