RSS

Bermula kehidupan baru.

Lama aku tidak menulis. Last aku bercerita tentang azam baru aku..

Apa azam aku?
Azam aku tahun ni.. 
"Nak pindah balik semenanjung dan mahu beranak ramai-ramai-ramai untuk suamiHoho"

Alhamdulillah. Syukur atas nikmat pemberianNya. Azam aku tercapai setelah hampir dua tahun aku berada di bumi Kenyalang. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Azam untuk berpindah telah tercapai. Sekarang azam untuk beranak ramai-ramai untuk suami plak. Harap cepat tercapai. Sekali beranak, kembar. Hi. Hi. Hi.

Bercakap tentang isu perpindahan.
Bila sampai Gemencheh, suami bertanya, apa reaksi pelajar bila aku cakap aku pindah? Aku baru terfikir. Aku selalu cabut pindah tanpa memberitahu pelajar. Aku memang suka buat macam tu ke? Sejarah di URESS juga begitu. SAM 10 juga sama. Ha. Ha. Ha. Bukan aku suka. Aku sebenarnya sedih. Dan apabila fikir mahu memberitahu mereka, lidah ku serta merta kelu. Aku jadi sedih. Aku sememangnya tidak suka menangis di depan pelajar. Akhirnya, aku pergi tanpa pesan. Oh. Pinky.

Ramai yang bertanya soalan yang sama.
Soalan yang sama berulang-ulang yang perlu aku jawab. "Ada kabel ke?" "Guna kebal ke?" "Ni mesti kabel besar, kan?" "Lain kali, saya potong kabel awak, boleh? Sebenarnya tidak. Jujur aku nyatakan. Aku memang tak de kaitan dengan kabel mengkabel ni.. Apa korang ingat, aku ni TNB or Telekom ke nak pakai kabel bagai? Hohoho. Jawab dalam hati je beb. Mana berani nak jawab depan macam tu. Kesian orang yang mengharapkan nak pindah jugak. Perlu juga di jaga hatinya dengan rapi. Walaupun hakikatnya hati aku sedang menari riang sebab dapat balik semenanjung. Haha.

Jawapan aku.
Aku memang tak de kabel yang kebal. Aku hanya gunakan kabel yang Maha Esa. Yang mana, sesiapa pun tak kan dapat tandingiNya. Aku start solat hajat pada bulan 9 tahun 2012. Itu pun atas nasihat emak dan Cikgu Sani. Idola aku. :) Terima kasih yang tidak terhingga pada cikgu Sani atas nasihat yang berguna. Aku solat setiap hari. + aku berusaha naik ke Putrajaya Bahagian Pertukaran Guru Sekolah Menengah Tingkatan. Sebanyak 6x aku pergi merayu. Tak pernah kenal erti putus asa. Sebab? Aku tak de kenal sesiapa.

Mak cakap,
"Kak, kita bukan sesiapa. Tak de Dato' Datin pun yang kenal kita. Jadi kabel kita adalah Allah. Percayakan Allah. Allah ada perancangan yang sangat baik untuk kita. Kita hanya berusaha."

Nasihat cikgu Sani.
"Azura, Kawan saya dari Sabah. Baru setahun jagung di sana. Kedua-duanya adalah orang Terengganu. Dan memohon masuk Terengganu. Apa rahsia yang menyebabkan mereka dapat bali ke Terengganu, walhal semua orang berkata mustahil? Rahsianya. Mereka solat hajat tanpa henti. Mereka berdoa tanpa henti. Mereka bercerita terus kepada Allah. Mereka tidak menggunakan cabang lain untuk mendapatkan apa yang mereka mahu. Setelah setahun, Allah makbulkan. Allah suka hambaNya bercerita padaNya. Cepat atau lambat, sabar setelah berdoa dan bertawakal."

Allahuakbar. Alhamdulillah. Aku akan ingat pesan keduanya.

Menulis sambil mata berkaca bukan sesuatu yang luar biasa. Sekadar mahu berkongsi kegembiraan ini bersama semua dan berkongsi rahsia kejayaannya. Doa. Sabar. Tawakal.

Doaku,
"Ya Allah, semoga kehidupan baru ku, di bumi Gemencheh, bersama suami, akan terus di redhai oleh Mu. Dan semoga ikatan perkenalan yang baru antara aku dan suami akan terus subur sampai bila-bila. Hingga anak ku ramai. Amin.."












Nota Pinky ;
"Sebenarnya aku berdebar mahu hidup sebumbung dengan suami. Memandangkan selepas kami kahwin, kami tidak pernah hidup lama-lama sebumbung. Sekadar 2 3 hari bersama, tidak membuatkan kami mengenali perangai masing-masing. Harap aku akan redha menerima perangainya yang aku tidak tahu nanti. Dan dia juga begitu. Amin. :)"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Maria Firdz said...

Alhamdulillah.. Tahniah.. Itulah rezeki bg org yg bersabar..

piNky LuCiA said...

Terima kasih Maria Firdz.. Alhamdulillah. Usaha + Sabar + Tawakal.. Allah bagi rezeki ni.. Syukur sangat...