RSS

SPPBS. Suka atau Tertekan?

Selamat Hari Raya Aidil Adha untuk semua.
Maaf Zahir Batin.

Walaupun aku rasa sudah lambat mahu mengucapkannya. Tapi, aku rasa masih tidak salah, bukan? Memandangkan kalau Aidil Fitri kamu semua akan sambutnya 1 bulan, bukan?

#####

Sekarang.
Aku memang busy-busy-busy tahap langit ke-7 sudah. Naik sakit kepala aku. Ini lah padahnya jika KPM memostingkan guru-guru yang patut di postingkan awal tahun menjadi pertengahan tahun. Mana nak kejar silibus lagi. Mana nak tahu peningkatan murid lagi. Mana nak periksa sama ada murid faham ke tidak. Mana boleh mengajar sekadar mengejar silibus, tapi murid 1 haram pun tak faham. Lagi-lagi murid-murid sekolah "khas" macam sekolah aku ni.
Naik berputar kepala aku ni haa..

Semalam.
Ade seorang guru sampai termuntah kerana menghadap bahan-bahan PBS. Itu pun masih lagi keluar dalam newspaper, PBS tidak membebankan guru. Haha. Aku ketawa sekuat hati bila membacanya. Aku tidak suka nak bergaduh.
Tapi kalau kamu tahu, kamu akan rasa bahawa PBS akan membebankan guru yang mengajar kelas tercorot. Kalau mengajar budak macam budak-budak pandai, Sekolah berasrama penuh, MRSM, sekolah elit, dan sewaktu dengannya, oklah. Ni mengajar sekolah yang... Ya Allah.......

Nak suruh menghabiskan eviden yang dorang kena buat pun seolah-olah mahu meletup perang dunia, inikan pula bila tak lulus band dan murid akan buat benda yang sama dalam soalan yang berbeza sampai lulus. OH! Aku mengajar 3 kelas form 1. 2 daripadanya kelas ke 9 dan ke 10. Sakit otak Allah aje yang faham.

Beristighfar.
Menarik nafas dalam-dalam.

Siapa kata menjadi seorang guru, senang?
Kalau diberi pilihan, aku tidak mahu berada di tempat aku sekarang. Tapi, hanya ini sahaja pilihan yang aku ada (sekarang. Akan datang tak tahu lagi.)

9.07pm.
Aku masih lagi menyusun kertas-kertas PBS.
Dari jam5 pagi tadi sampai sekarang, kerja ku belum habis. Bagus. Lebih dari 8 jam aku berkerja. Kalau lah ade bayaran OT, sekarang aku sudah kaya. Kan?

Oh. Aku mahu tanya kamu.
Adakah kamu suka PBS atau tertekan dengannya?

Jawapan aku ada 2.
  1. PBS untuk murid 1B ; aku suka. Semua jawapan yg aku tanda adalah betul. Tidak susah untuk mengajar mereka semua.
  2. PBS untuk murid 1F & 1G ; Aku sangat stress memikirkan kelas ini. Mendengar nama kelasnya pun sudah buat aku stress. Inikan pula menanda jawapan murid. 
Jawapan kamu plak, macam mana?

Oh Allah. Tolong lah aku.

Sekejap lagi, Aku mahu baring dan rehatkan minda. Tidur dengan nyenyak dan tidak mahu ingatkan apa-apa. Kalau ade orang tolong urut pun ok. Urut sampai tertidur. Wah..











Nota Pinky ;
"Sayang, baru 3 hari berpisah dengan mu. Hati ini sudah mula merindui kamu. 7hari lagi, kita jumpa. Tunggu i yer Sayang..."


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: