RSS

Hal-hal sebelum bercuti. Yeah!

Ade seorang kawan bertanya rumah ku di mana.
Aku selalu memberi jawapan, aku tinggal di Negeri Sembilan. Tapi katanya mahu tahu rumah ku di Kuching. Rumah persinggahan hati yang lara ini.

Jawapan ku, rumah yang ku diami ini hanya 5 minit dari airport Kuching. Sangat senang untuk lari balik semenanjung. Haha. Tapi aku tak buat macam tu, ok! Sebab aku seorang guru yang baik. Dan juga.... Masih waras lagi. Baiklah.

Setiap hari yang sunyi di dalam bilik, aku pasti mendengar ngauman kapal terbang yang mendarat atau pun mahu berlepas pergi.. Setiap kali itu juga laa hati ini akan terasa sangat sayu.. Alangkah baiknya itu aku yang berada di atas kapal itu.

Takpe. Esok. Dan lusa aku akan menjadi penghuni kapal itu. Hehe. Nyummmyyy...

Terasa sangat-sangat merindui en. Hati dan seluruh isi semenanjung. Terutamanya bonda dan ayahanda serta dinda-dinda yang ada di Terengganu. Pejam mata rapat-rapat. Berharap, setelah membukanya aku telah berada di semenanjung. Mustahil. Bukan? Ketawa sopan.

Menerima sms dari seorang kawan bertanya tentang gaji.
Aku sedang ke"busy"an semasa dia bertanya. Setelah agak tenang, aku reply dan berkata aku tidak berapa pasti tentang gaji. Kerana masa yang ada sangat terhad hari ini.. 8 masa kot! Tapi sebelum balik sekolah tadi, aku menekan bebutang keyboard yang ada di bilik guru memasuki laman Maybank2u.

Alhamdulillah.
Gaji pertama ku selamat masuk. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Sangat-sangat bersyukur ke hadrat Ilahi. Langkah pertama dalam fikiran adalah membayar segala hutang piutang. Biar lega sikit otak ku yang bersimpang siur ni.. Pastu tolak simpanan, baru boleh berbelanja dengan tenang... =)

Oleh kerana jumlahnya aku rasa 'agak' banyak, aku terasa memerlukan perancangan yang teliti tentang pengurusan kewangan. Kata orang, untuk mengelakkan ada pembaziran yang akan berlaku. Haha. Dah gaya masuk duit 100juta tuuu... Tutup muka sambil ketawa.

Penasihat kewangan adalah bonda.
Sangat membantu. Dan Alhamdulillah. Setakat ini boleh dikatakan sangat teratur dalam pengurusannya. :)

Esok.
Mahu membeli kek lapis yang di tempah oleh kawan-kawan. Sudah jadi tokey kek lapis aku di sini. Siapa yang mahu menempah, Bolehlah berbuat demikian. tapi tempahan untuk raya, sudah ditutup. Haha.

Selepas itu, mahu mencari bakul buatan Sarawak jugak.
Kerana ada yang menempahnya. Baiklah. Kali ini, aku menjadi tokey bakul/beg buatan Sarawak juga... Siapa mahu menempah, silalah berbuat demikian.
Kali kedua aku ketawa besar.

Boleh jadi tokey besar aku kat sini.
Terfikir sesuatu. Hehehe. Nantilah akan aku jalankan. Senyum simpul.

Sudah kepenatan. Jom Baring dan lena. Sambil senyum sebab lusa dah boleh jumpa en. Hati.. Yes!








Nota Pinky ;
"Mahu bercerita dan mengulas tentang seorang kawan...Tapi sudah mengantuk. Tidurlah dulu."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: