RSS

Orientasi dan taklimat di PPD Kuching..


Jumaat. 22 Jun 2012.

Nak buat wish untuk en. Hati dulu…

“Aku sayang kamu dari dulu, kini dan insyAllah akan selalu menyayangi kamu. Seperti yang aku katakan dulu, hati ini tidak pernah berubah dan berpaling. Dalam hati ini, hanya ada kamu. Dan selamanya hanya kamu. Kamu perlu ingat ini sampai bila-bila.”

Kenapa berucapan bagai ni?

Sebab hari ini adalah hari istimewa. Aku kira hari ni, hati berbunga-bunga sebab kamu cakap aku akan jadi milik kamu. Dan kini, kamu kotakannya. Terima kasih, Sayang..
Ok. End topic pertama.

Dan. Topic kedua.

Orientasi dan taklimat.
Terlebih dahulu aku mengucapkan 1001 terima kasih kepada Ustazah Kak Pah dan Ustazah Kak Li kerana menghantar k uterus ke PPD Kuching di Bako.. Hehehe.

Aku gembira bila PPD Kuching menghantar surat mengatakan aku akan ke sana dan mereka akan memberi taklimat dan orientasi kepada kami.

Walaupun aku tahu, aku akan bakal punya banyak tugas yang akan membebankan bahu ku. Tapi aku tetap gembira kerana dapat keluar dari kawasan tempat aku tinggal. Dapat melihat sekeliling berbanding dengan aku berada di dalam bilik sambil berbaring memandang syiling dan sudah tentu aku gembira bila aku dapat berjumpa dengan kawan-kawan lama dan berkenalan dengan kawan baru.

Juga, aku gembira hari yang dipilih ialah hari Jumaat. Kerana hari jumaat adalah masa yang pendek di sekolah tapi semua keempat masa aku terpaksa mengajar. Bermakna, aku akan berdiri selama 4 jam tanpa duduk dan bercakap tanpa henti. Oh! Cukuplah minggu lepas aku mengalaminya. Tidak dapat dibayangkan macam mana aku akan laluinya minggu depan. Harap jadual baru cepat keluar. Huhu.

Di PPD aku banyak didedahkan dengan banyak perkara tentang dunia pendidikan yang sebenar. Dari soal gaji, cuti, kelebihan, kelemahan, PPGB, macam-macam lagi + amat dari pengarah JPN Sarawak lagi.. Benda-benda baru buatkan aku teruja. ‘Keterujaan’ aku terserlah bila aku di wajibkan membuatkan portfolio selama setahun. Haha. Ok. Portfolio untuk guru baru posting pada tahun ni tempohnya adalah setahun ya tuan, puan, cik abang, cik kak sekalian. Diulangi sekali lagi. SETAHUN yer. Hahaha.

Sebelum slot pertama bermula, sesi perkenalan terlebih dahulu dititik beratkan. Yalah. Kalau tak kenal, susah laa mahu diorientasi. Kan?

Sesi perkenalan berlangsung dengan baik. Tapi yang ada sesuatu yang membuatkan aku agak kecewa+sedih+jealous jugak barangkali. Kami 12 orang. 6 orang daripada kami single. Dan 6 orang lagi statusnya sudah bertukar menjadi isteri solehah (termasuk aku laa tu). Haha. Tapi yang membuatkan aku sedih ialah kelima-lima dari mereka adalah posting mengikut suami! Terasa sangat tidak adil. Dan mahu menangis. Haha. Sabar jelah!

Slot pertama orientasi adalah berkenaan personaliti seorang guru.
Ya. Aku akui personality aku agak pelik mungkin. Ketawakan diri sendiri dan ucapkan tahniah kerana berani mengaku. Syabas!

Perkara pertama yang aku harus muhasabah diri sendiri adalah berkenaan sifat aku yang memang agresif. 88% agresif kot! Adeh. Ya. Aku mengakui keagresifan diri ini. Motivator juga mengatakan aku jenis yang tidak menghiraukan hati perasaan orang lain. Yang penting diri sendiri puas hati. Wah! Bunyinya macam kejam sangat je.

Ye. Kekadang aku memang macam tu. Tapi terasa juga kekadang aku sangat baik hati. Angin aku semasa menjawab kajian adalah angin agresif kot. Haha. Manusiakan sangat complex. Ya tak? :D

Tapi insyAllah, akan diperbaiki sifat-sifat diri yang memerlukan perubahan. Hehe. Tapi tidak dijanjikan perubahan itu akan berlaku secara drastic. Cuma aku akan belajar utuk berubah. Wah! Asal takut sangat nak berubah ni? Haha. Ok! Mulakan langkah dengan nama Allah, Bismillahirrahmanirrahim.. senyum.

Hmm... Orientasi tamat jam 5.30 petang.
Sekalung ucapan terima kasih kepada Ustazah Kak Muni kerana dating menjemput dan menghantar ku ke rumah.

Oh. Sungguh segan dengan orang sekeliling kerana selalu menyusahkan mereka semua. Alangkah baiknya jika aku tidak menyusahkan orang dan dapat buat semua sendiri. Hmm.. Sabarlah buat sementara waktu yer, diri..

Mahu berehat.. Pening dengar taklimat, terutamanya tentang portfolio yang entah apa-apa yang aku perlu buat. Aduhai!






Nota Pinky ;
“Macam-macam program dah sekarang. Aku sebagai guru baru, sedikit rasa terbeban. Tapi paksa rela menerimanya seadanya. Ish3. Apa nak jadi ngan aku ni. Asik paksa rela je. Yelah! Matahari aku jauh, cuba dekatkan matahari aku itu. Pastu aku rela-rela je semua. Hahaha. KPM sila ambil note. Hahaha.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: