RSS

Nasihat yang berguna kepada orang yang hampir giler macam aku.


28 Jun 2012. Oh! Setiap hari aku menghitung hari.

Ya. mana tak dihitungnya. Setiap hari aku rasa sangat berat untuk dilalui. Tapi aku rasakan hanya hati ini sahaja yang tabah. Jika tidak, mahu saja aku lari.

Teringat pesan kak Hanan.
”Walau sampai ke peringkat dewa pun kamu tak tahan untuk berada di Sarawak. Jangan lari. Sebab bila kamu buat sesuatu yang tak masuk dek akal, masa depan kamu yang susah.”

Yes. Aku setuju. Jadi, sebab itu sahaja lah aku bertahan. Kerana cita-cita yang ada dalam diri, ku kuatkan semangat di dalam hati. Jika tidak ingatkan impian yang aku bina sejak di sekolah menengah lagi, mahu saja aku turutkan hati ini. Tapi impian itu lebih besar dari segala-galanya. Walau dengan apa juga caranya, aku akan gapainya hingga ke akhir.

Impian aku hanya satu.

Dan kalau dengan aku berada di sini, impian aku akan terlaksana. Aku akan bertahan. Walaupun saat ini, aku rasa sangat berat untuk ku galas amanah ini. Walaupun saat ini, aku rasa bahu ini tidak tertahan lagi rasa rindu. Dan seluruh jiwa ini rindu nya sudah tertumpah pada suami, tapi aku harus kuatkan semangat juga.

Pagi tadi, sewaktu berbincang PBS dengan Ustazah Dewi.

Pesannya, “Kamu kena kuatkan semangat. Saya faham situasi kamu. Kalau saya di tempat kamu, saya akan menjadi giler. Tapi kamu kuat semangat dan tak seperti saya. Satu saja saya pesan, kamu harus berfikiran positif. Selalu pastikan fikiran kamu positif. Jangan satu pun anasir negetif masuk dalam fikiran. Nanti rosak.” Dia senyum sambil menepuk-nepuk bahu ku lembut memberi semangat.
Aku membalas senyum. Tapi sedikit kelat. Aku tidak faham apa yang dia maksudkan dengan anasir negetif.

Mungkin sekarang aku masih tidak faham. Tapi aku tidak mahu memikirkannya. Kelak, akan aku fikirkan apakah maksud disebaliknya.

Terima kasih, kawan, atas nasihat yang berguna.

Kata orang, untuk memahami situasi seseorang, harus berada di tempat orang itu.
Tidak. Sekarang aku tidak mahu sesiapa berada di tempat ku. Aku tak mahu sesiapa pun merasa apa yang aku rasa. Mungkin ianya terlalu pahit untuk diharungi. Hmm, aku rasa bukan pahit. Tapi ia pedih sehingga mencucuk ke ulu hati. Jangan kamu wish untuk berada ditempatku.

Baiklah. Apa yang aku buat petang ni?

Aku sedang meneliti portfolio yang harus aku jayakan secara individu ini. Telitilah sampai lebam yer. Haha. Tapi tetiba kesunyian hati itu terasa mencucuk ke lubuk jantung. Arrgghh. Aku tidak suka bila hati menjadi kosong. Sudah di sibukkan diri. Tapi ini juga yang dapat. Mahu ke manakah aku selepas sekolah bila aku merasa boring?

Jawapan biasa. Balik rumah. Pandang syiling. Pandang dinding. Ok.

Tidak akan ade jawapan yang selain itu jika aku tidak keluar dari sini. Oh Tuhan. Mudahkanlah segala urusan ku. Amin. Aku harap kegilaan ini akan cepat tamat. Sangat berharap pada Mu, Ya Allah. Kerana aku sangat takut bila hati ini sudah tidak dapat bertahan lagi.







Nota Pinky ;
“Cuba menyelesaikan portfolio yang diarahkan oleh KPM. Tetiba terasa mahu marah dengan PK1 sekolah ku. Semua benda yang aku Tanya pasal pengurusan sekolah dia jawab tak tahu. Boleh tak buat ayat kurang ajar sikit? (Habis tu, semua tak tahu, kamu buat apa kat sekolah? Berhenti jelah senang. Bagi pangkat tu pada orang yang tahu!) Aku takut juga bila hati sudah tidak tahan, perkataan kurang ajar yang keluar dari mulut ku. Ya Allah, jagalah mulut lazer ku ini. Amin.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: