RSS

Mesyuarat PIBG pertama ku sebagai guru baru. Senyum lebar-lebar ye.


23 Jun 2012. Adalah hari Sabtu. Tahu?

Tapi yang amat mengecewakan adalah semua guru di sekolah ku wajib hadir ke mesyuarat PIBG. Tapi sebahagian guru tidak hadir pun. Haha. Adakah adil dan wajar? Jawapan ada di tangan masing-masing. 
Malas mahu mengulas panjang-panjang.

Semalam, setelah balik dari orientasi di PPD Kuching, badan masih terasa lemau (macam biskut laa plak. Haha). Tapi gagahkan juga untuk melangkah ke sekolah. Mahu melihat juga aku sekolah ni mesyuarat PIBG nya macam mana. Sebab setiap sekolah yang aku hadiri, pasti berlainan.

1 perkara yang membuatkan mulut ku terbuka dan tidak mahu tertutup.

Kalau ibu atau bapa tidak pandai menulis, aku rasa itu adalah perkara biasa. Kalau ibu atau bapa tidak ingat nama kelas anaknya juga perkara biasa. Kerana jika mereka tidak tahu membaca dan menulis, itu bukan salah mereka. Mereka tidak diberi pendidikan yang sewajarnya dulu. Biasalah kawasan kampong. Jika mereka tidak ingat nama kelas anak, juga tidak boleh salahkan mereka. Kerana kekadang anak-anak naik turun kelas. Mungkin prestasi mereka rendah, mereka dikehendaki turun kelas. Kalau prestasinya tinggi, mereka dinaikkan kelas. Jadi kekadang ibu bapa juga confused.

Aku kira, ini boleh dimaafkan. Haha.

1 perkara yang membuatkan aku pelik adalah ibu sendiri tidak tahu nama anak. Semasa pendaftaran ibu bapa, ada beberapa kes ibu tidak tahu nama anak mereka dan ada yang lupa. Ya Allah. Adakah ini benar? Di semenanjung, aku tak biasa dengar perkara seperti ni. Pastinya ini adalah pengalaman pertama bagi ku.

Aku terfikir, kenapa ibu sendiri boleh tidak tahu nama anak?
Aku keliru, kenapa ibu sendiri boleh lupa nama anak?
Oh! Keciknya hati aku sebagai anak kalau ibu sendiri tidak mengingati nama ku.
Kenapa perkara macam ni boleh berlaku? Salah siapa sekarang ni?

Aku tak tahu apa penyebab ibu boleh tak tahu nama anak dan juga apa penyebabnya ibu tak boleh ingat nama anak mereka. Mungkin ada sebab-sebab tertentu yang aku sendiri pun tak boleh jangka. Ada sesiapa tahu? Ada siapa-siapa yang pernah buat kajian tentang ini? Hehe. :D

Aku harap, aku dapat jadi ibu yang baik kelak. :)

Oklah. Sangat penat kerana seharian di sekolah dan sekarang aku mahu rehatkan minda yang bercelaru. Haha. (Apa yang celaru sangat pun tak tahu.)







Nota Pinky ;
“Siapa kata jadi cikgu senang? Sekarang aku rasa, kerjaya seorang guru adalah kerjaya yang menyesakkan kepala aku. Hari Sabtu pun kena kerja. Ish4. Mahu bertukar cita-cita lah. Mahu jadi lecturer plak. Haha. Boleh tak, en. Hati? Atau kerjaya impian aku, menjadi suri rumah sahaja. Hehe. Lulus kanlah en. Hati Sayang…”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: