RSS

Menempuh hari kedua. Sambil menari riang~~


Rabu. 13 Jun 2012.
Hari kedua bertugas di SMK Bandar Kuching. Apa perbezaan di sini dan di semenanjung? Di semenanjung ada en. Hati. Kat sini tidak ada siapa-siapa. Ada kaitan ke? Haha.

Perbezaan.
Tidak banyak perbezaan di sini dan di semenanjung. Cuma di sini masuk mengajar jam 7am dan habis kelas pada 1.30pm. Tapi jam 6.10am aku dah bertolak ke sekolah dan jam 6.20am aku dah terpacak di bilik guru. Wah! Dah jadi guru yang berdedikasi aku kat sini. Satu peningkatan yang baik, kan? (Semua ku lakukan kerana terpaksa. Jangan terpedaya dengan lakonan palsu itu. Haha.)

Keduanya, perbezaan yang ketara adalah loghat percakapan.
Semasa di Rembau dulu, aku dapat lagi memahami bahasa yang mereka tuturkan walaupun berbeza loghat nya. Tapi, kat sini, 1 patah pun aku tak faham. Kekadang dah dengar macam bahasa Cina + India plak. Tapi insyAllah. Itu boleh di pelajari. Senyum untuk menyedapkan hati dan diri sendiri.

Ketiganya, sampai sekarang aku tak boleh terima kenyataan lagi. Kat sini tak de roti! Gardenia. Hi-5. Dan brand yang seangkatan dengannya, semua tidak wujud. Ketawa besar-besar dalam hati. Biasanya, di sekolah atau sarapan di rumah bersama en. Hati, menu pagi kami adalah roti gardenia. Bila kat sini tak de… Keciknya hati aku ni…

Perbezaan lain, aku tak tahu lagi. Sebab hari ni adalah hari kedua.. So tak banyak lagi yang aku explore. Hmm, tapi ade 1 perkara yang aku pelik ngan diri sendiri. Aku tidak se’excited’ di semenanjung untuk explore tempat-tempat di sini. Tak faham dengan diri yang pelik. Biasanya tempat baru, panjang je kaki aku. Kali ini, tidak… Adakah factor umur memainkan peranan penting juga? Ketawa. Mungkin.

Bercakap mengenai pelajar.
Pelajar, aku kira sama ‘peel’nya dengan pelajar semasa aku bertugas di Rembau dulu. Tidak ada banyak perbezaan. Mungkin di sini sedikit terkawal kerana aku mula menunjukkan taring ke’bekeng’an aku yang sebenar.

Di Rembau pula, aku hanyalah seorang guru yang penuh lemah lembut, penuh sabar, mesra dan semua sifat-sifat yang baik ada pada ku. Mungkin tak de mood untuk marah-marah sebab terlalu bahagia sebab dekat dengan en. Hati. Haha. Sekarang, semua tu hilang. Tak de lagi garis senyuman mesra. (Kepala dan otak aku tiap-tiap hari fikir mahu balik semenanjung. Itulah muka ku semakin berkerut dari hari ke hari. Walaupun aku di sini baru 2 hari. Kakaka.)

Agaknya macam manalah aku mahu menjalani hari-hari yang mendatang…
Tunggu dan lihat jela…






Nota Pinky ;
“Harap cepatlah bulan 9. Mahu isi eg Tukar dengan segera. Huwaa.. Mahu balik semenanjung. Kalau boleh, sekarang! Haha.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: