RSS

1st posting, Sarawak. Hari ni, hari pertama. Senyum.


Selesa. 12 Jun 2012. 0715am.
Sarawak menggamit aku. Terasa dia melambai-lambai mesra sambil mengucapkan ‘Welcome to Sarawak’. Oh! Pejam mata rapat-rapat. Seolah-olah, bila di buka aku mahukan ia menjadi mimpi dan bukan reality.

Masa memeluk en. Hati sudah sampai. Ku peluk dia dengan penuh erat dan terasa mahu menangis di bahunya. Sepanjang perkahwinan ini, aku tidak pernah meninggalkannya terlalu jauh. Paling lama pun 2 minggu. Ini bukan sekadar 2 minggu, Sayang. Ini 2 bulan. Tak dapat aku gambarkan perasaan ku kala ini. Ku tahan juga air mata supaya tidak mengalir. Walaupun hakikatnya ia tetap mengalir setitis dua. Oh! Nasib tak lencun dek terlalu deras air mata anak manja ini.

Ya Allah.
Kuatkan hati aku. Sungguh aku tidak berdaya untuk melawan dugaan ini. Aku sedang bayangkan bagaimana rasanya berjauhan dengan suami. Dan rasa itu tidak lama lagi akan aku alaminya sendiri.

Pengalaman 1st menaiki flight.
Aku akui memang aku sedikit jakun. Tapi aku naik dengan berhati-hati. Tidak mahu di katakan seperti kera beroleh bunga nanti. Haha. Betul ke peribahasa ku ini? Macam pelik je. Abaikan. Kerana aku bukanlah cikgu BM. Ngee~. Tidak ada apa yang pelik sebenarnya. Tapi bila flight sudah mendarat dan anak kapal di kehendaki turun, aku masih lagi terkial-kial membuka tali pinggang keselamatan. Oh! Malunya.

Usikan Che Wan.
Bila tali pinggang keselamatan tidak boleh dibuka, Ku tanya orang sebelah. Yang tidak lain tidak bukan adalah chewan Jamhuri. HUH! Asik muka dia saja yang aku jumpa. Sudah 4 tahun setiap masa aku akan terkena dengannya. Haha. Biasalah. Angka giliran ku 22. Dia plak 23. Sesuai sangat laa tu. Dia mengusik untuk meninggalkan aku di situ. Tidak mahu memberitahu ku bagaimanakah cara yang betul untuk membukanya. (Mahu disepak kau Chewan?) Haha. Akhirnya aku pasrah. Aku bertanya seorang lagi guru baru yang sama dipostingkan sama ku. Jawabnya lembut ; “Angkat ke atas.”
Ketawa kuat-kuat dalam hati.

Buat malu orang kampong je aku ni. Nampak sangat jakun. Hahaha. Biarlah. Ia satu pengalaman yang sangat mahal. Kakaka. (Mahal laa wey! Kau ada tak boleh bukak tali pinggang? Kau tak de. ;p )

Jam 1030am.
Ade nama terpampang sewaktu keluar dari airport. “NAMAKU”.
Oh! Terujanya. Macam dalam TV plak. Hahaha. Macam orang besar-besar gitu. Satu lagi perkara jakun yang aku lalui. Tapi ku sorak kejakunan itu di alur muka yang cute ini sambil tersenyum mengatakan itulah nama ku. 

Jam 1037am.
Taaadaaaa.. Dah sampai ke sekolah. Hahaha. Airport 7 minit dari sekolah. Biar betul…… Kata pengetua, “kamu perlu sembelih kerbau dan buat makan besar. Sebab kamu dapat posting di Bandar.” Aku dengan muka confused tersengih sambil berfikir, “kenapa kerbau, bukan lembu?”. Abaikan. Haha.

Hari pertama di sekolah.
Dapat buku rekod dan juga jadual. Awalnya. Okla tu. Memang kedatangan aku di alu-alukan laa tu. Sampai sini, semua dah tersedia. Perasan! Biarlah. Itu yang aku rasakan sekarang. Kau tak rasa, sila diam!

Tak sabar nak tunggu esok.
Apa yang aku akan selesaikan nanti.







Nota Pinky ;
”Ini apa yang aku rasa. Bandar Kuching, tidak seteruk yang digambarkan oleh orang-orang lain. Bandarnya ku umpamakan seperti besar sedikit dari Bandar Bangi atau Bandar Kajang. Bolehlah mahu hidup. Tapi yang mengecewakan adalah, disini tidak ada roti Gardenia. Pihak Gardenia sila hantar roti ke sini banyak sikit yer! Ini adalah arahan. Hahaha.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: