RSS

Isu posting yang tak habis-habis lagi.

Ya. Setiap kali membuka FB, setiap kali tu aku terasa seperti mahu muntah.
Ketawa besar-besar. Mana tak nya, isu posting yang hangat dibincangkan di mana-mana page pun. Otak kata, jangan baca, nanti kamu pening. Hati kata, baca sebab kamu mahu tahu. Ya. Desakan hati dan naluri, mungkin boleh dikategorikan dengan nafsu sangat mendesak jiwa. Hingga aku tewas dan terus membaca nya.

Dan sekarang.
Aku terasa pening dan mahu muntah kerana terlalu banyak perbincangan dan permasalahan yang di baca sambil mengangguk tanda dapat ilmu.

Masalah MARA.
Bila tanya pendapat aku.
Jawapannya ; Ini satu masalah (bagi orang yang confused. Terasa mahu hempuk sahaja kepala kamu biar hilang pening). Bagi aku, kamu dapat tawaran MARA dah cukup baik, tahu? Pastu masih pening lagi. So istikarah. Kalau pening lagi. Istikarah lagi. Kalau pening lagi, buat lagi. Bukankah Allah dah janji kan 1 perkara bila kamu memohon pada-Nya? Iaitu dia akan tunjukkan apa yang kamu tak nampak. Biar pun istikarah kamu tu, kamu terpaksa buat sampai kamu puas hati dan sudah lupa bilangan istikarah yang dibuat, yang penting, buat sampai puas hati.

Pada pendapat aku, istikarah bukan hanya mimpi datang dan tunjukkan bangunan MARA dekat kamu tapi bila hati kamu cenderung. Bila hati sudah cenderung, doa banyak-banyak dan buat keputusan lepas tu tawakal. Susah ke, Sayang? Allah itu ada bersama kamu.. Sama ada kamu nampak atau tidak. ;)

So apa pun masalah, rujukan  kita adalah Allah.
DIA akan selalu ada untuk membantu. Pegang itu satu perkara.

Bagi rezeki yang masih tertangguh lagi.
Jangan kamu mengeluh. Lihat orang yang ada di bawah kamu. Jangan lihat orang yang ada di atas kamu. Lihat kekurangan orang. Bandingkan dengan kelebihan kita. Mesti kita akan rasa sangat-sangat bersyukur. Rezeki yang tertangguh tu sebenarnya Allah nak tengok, tahap kesabaran dan keimanan kita terhadap-Nya. Kalau kita berjaya mengharunginya, means, tahap kesabaran kita bertambah. Bukan ke bagus kalau kekebalan sabar itu makin tebal? Hehe.

Aku sendiri, terkadang terasa mahu mengeluh.
Tapi ku kuatkan hati. Ku kuatkan jiwa. Ku kuatkan semangat. Agar aku dapat terus bersabar. Mulut, sila kunci rapat daripada membebel tak tentu hala. Bagus.

Pada suami.
Keputusan bakal diketahui lusa. Aku sangat berharap, kamu dapat menerimanya dengan penuh redha. Kuatkan aku tatkala aku tidak kuat menghadapi ujian. Dan aku kuatkan kamu tatkala kita di beri 1001 ujian.. Sama-samalah kita kuat menguatkan, ye Sayang...






Nota Pinky ;
"Hati terasa tidak sabar, tapi akal berkata, sabarlah wahai hati.. Sabar itu seindah mahligai di dalam syurga jika kamu mengetahui balasannya.."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: