RSS

susah jadi orang glamour. ketawa kuat-kuat.

Assalamualaikum.

Hari Selasa.
fuhhh. Boring.
Selamat bekerja kepada sesiapa yang bekerja. Selamat menghadiri kuliah kepada sesiapa yang masih belajar. Bagi aku, aku off hari ni. Happy holiday setiap hari selasa. Senyum.

Pagi Selasa yang indah.
Bangun pagi dengan blur. Bermalas-malasan. Dan sedang memikirkan mahu menyelesaikan apa yang sepatutnya diselesaikan. Termenung sana. Termenung sini. Semua aksi sudah aku praktikkan. Ketawa.
Duduk. Baring. Tidur. Segala aksi aku buat dengan baik. Ini menunjukkan bahwa tahap keboringan melampau yang telah hadir di dalam diri. Parah betul.

Teringat nasihat yang Yus berikan semalam.
Aku hanya mengiakan dan mendengar. Mahu mengikut nasihatnya? Nantilah aku putuskan. ketawa jahat.

Aku berterima kasih kepada Yus kerana sudi menegur aku. Tak ramai yang berani mengatakan yang betul. Mungkin mereka tidak seberani Yus dalam bertanyakan apa yang betul. Tapi setahu aku, walaupun aku agak 'menyinga', aku tidak lagi memarahi sesiapa jika dia bertanyakan sesuatu kepada ku.

Masih teringat kata-kata Yus.
"Kuat jugak u ni kan. Kalau i, i tak tahu nak jadi apa dah."
(Telah aku gubah dengan elok bahasanya. Ketawa).

Menjawab apa yang Yus katakan.
"Aku ni kuat ke? Tak kot. Degil adalah. Mungkin disebabkan kedegilan aku yang melampau dan tidak mendengar kata sesiapa pun menyebabkan aku di maki. Nasihat kawan-kawan jugak aku tidak mahu mendengar. Ketawa kuat-kuat.
hmm, adakah hidayah belum sampai? tidak. Aku tahu apa yang aku buat. ketawa lagi.
Buatlah apa yang kamu mahu. Asalkan kamu bahagia. Jika kamu mahu menjadi Mami jarum, silakan. Aku masih lagi tidak mahu melayan kerenah-kerenah dan kata-kata manis mu. Kalau dah start layan, semua kena. Ketawa jahat. sekarang dalam tempoh, bermalas-malas lagi. ketawa makin kuat."

Pagi yang aman.
Skrin Didi memaparkan sesuatu. Aku tekan. Nah! Ini jawapannya. Aku ketawa. Ini hanya kajian. Betul atau tidak, itu terpulang pada kamu yang menilai. Setuju? Kalau tak setuju pun, harus menganggukkan kepala tanda setuju. ketawa.

Hasil kajian Dato' Dr. Fadzilah Kamsah lagi tu. Senyum.


Nah! Keras hati & degil berada di atas sekali. Adeh!
Agak-agak, kedegilan aku yang tidak dapat dibendung ini akan berakhir tak? Senyum. Semua orang pening dengan aku. Lantaklah. Siapa suruh mereka semua menjadi Mami Jarum. Memanglah mereka pening dengan sikap aku yang 'sangat baik' ini. Kalau mereka diam-diam sahaja, tak de pening pun. Ketawa.

Susah jugak menjadi orang yang ternama dan terkenal ni.
Ini bukan tahap artis lagi. Tapi hidup penuh ngan gosip. Kalau dah jadi artis, tak tahulah macam mana hidup aku. Ketawa sambil malu-malu. Perasan comel lah tu. Ceh!

Sekarang, sudah menyenaraikan nama-nama Mami Jarum dari Kuala Lumpur.
Pada siapa-siapa yang mahu sebarkan cerita lebih cepat dari berita, sila inbox aku untuk aku tetapkan nama-nama Mami yang aku fikirkan sesuai untuk iklan kamu. Bayaran tidak dikenakan sesen pun. Manafaatkan kegunaan Mami ni dengan baik tau.
Senyum dan kenyit mata.

Ada sesiapa yang terasa?
Siapa yang makan gula, dialah terasa manis. Aku kurangkan gula sekarang. Senyum.

Seronok jugak hidup dikelilingi manusia macam ni.
Apa yang seronok?

  1. Aku tak payah nak perkenalkan diri, semua orang dah kenal aku.
  2. Terbukti aku ni vote jugak lah tu.
  3. Mesti aku seorang wanita yang cantik. Kalau tak cantik, siapa pun tak nak pandang sebelah mata. Ni bukan sebelah, kalau ada 10 mata, 20 mata dia tengok aku.
  4. Mungkin senyuman aku manis. Sehingga semua yang pandang terpikat.
  5. Aku ni boleh jadi idola. Ketawa.
  6. Ternyata kehidupan bahagia aku ni sangat disukai.
  7. Pandai menarik hati dan perhatian orang. Jelas dikatakan oleh Dr. Fadzilah Kamsah.
  8. Kamu tambah sendiri. dan seterusnya. lenguh aku nak senaraikan banyak-banyak. ketawa.

Sudah banyak aku senaraikan.
Lenguh tangan ku untuk menaip kesemuanya. Kamu sambunglah sendiri. Senyum menggoda.

Aku tidak marah kamu kawan. Mungkin kamu tidak sedar yang mengumpat adalah seperti memakan daging kawan kamu sendiri. Kamu mahu? Aku tak mau.
Ketawa. Manis.

Hari yang indah untuk dikenang bukan? Senyum.







nota hati :
"Tak kesah apa yang kamu rasa, apa yang kamu anggap. Aku tetap aku. Tidak dipengaruhi oleh sesiapa pun. Ketawa besar-besar. Gaya hantu. Mungkin suatu hari nanti, ada seseorang yang berjaya melembutkan hati aku. Senyum."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: