RSS

kesalahan...

bercakap tentang kesalahan.. tak banyak orang yang buat salah berani mengaku salah. mungkin ini disebabkan si pembuat salah akan dihukum 200% tanpa mendengar pengakuan nya dan apakah penyebab dia buat salah. kita juga mungkin mendengar dari sebelah pihak tentang kesalahan orang, tanpa kita nilai, apa kata si pesalah. mungkin ini adalah adat kita yang selalu di amalkan oleh kebanyakan masyarakat kita hingga ke hari ini..

kalau aku buat salah, memang pada mulanya, ia memang pahit untuk aku mengakui kesalahan itu. tapi dalam masa yang sama, hati ni pasti nak mengaku. sebab bila kita buat salah, kita tak kan rasa selesa. dan kita tak kan rasa tenang. sebab memang itu adatnya.

tapi ada jugak sesetengah orang menjaja kesalahan orang. motif? sebab? entah. aku kurang pasti. sebab aku tak suka ambil tahu pasal orang. lebih baik kita bersangka baik pada orang daripada kita menjaja kesalahan orang. sebab bukan senang kita nak perbetulkan keadaan kalau kes menjaja kesalahan orang ni adalah kes yang terpesong sama sekali. huhu.

bak kata Farha : "Tak perlulah nak cerita semua benda, sila hormat rakan-rakan yang ada, tidak semua orang suka dengan kisah kita itu -_-"

means.. tak semua kisah yang kita ceritakan tu akan membuatkan orang selesa ngan kita. ada orang tak selesa. tapi dia dengar jugak. mungkin inginkan lebih penjelasan.

komen aku, tak elok tikam kawan dari belakang. kalau dia buat salah, kita doakan dia cepat-cepat sedar. dan kalau kita yang buat salah, mintak-mintak laa kawan-kawan sekeliling dapat menegur ngan baik. sebab diri sendiri tak kan menjadi cermin yang baik untuk diri sendiri. melain kan orang lain yang akan menjadi cermin terbaik untuk diri kita. salah satu cermin itu adalah kawan kita..

aku harap, bila aku buat salah, aku akan diberikan 1 kekuatan untuk mengaku salah. dan kekuatan itu tak kan terbina andai aku tak de persediaan mental dan fizikal. so aku jugak berharap, jika aku buat salah, aku ade semua kekuatan dalam diri untuk berdepan dengan semua situasi yang ada..

sebab tak semua orang ada kekuatan itu.. =)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS