RSS

tanah perkuburan

perkara yang tak pernah berlaku dalam hidup, kekadang mesti kena tempuhi jugak. Walaupun kita tak de pengalaman untuk melaluinya. dan pastinya pengalaman pertama akan menjadikan kita lebih matang dalam membuat sesuatu perkara dan keputusan. dan pengalaman itu jugalah yang menguatkan aku. menjadikan aku seorang yang lebih bersemangat.

walaupun pada zahirnya aku ni nampak aje lemah lembut.. tapi jangan pandang aku sebelah mata. sebab mak aku cakap, aku adalah seorang wanita yang penuh dengan semangat. walaupun zahir nampak aje lembik. tapi kekuatan dalaman aku sangat kuat. mak cakap, kuat semangat. dan aku juga seorang yang berani.

aku tak dapat nak pastikan bahawa adakah kata-kata mak itu adalah benar atau salah. tapi aku tahu bila mak kata tentang sesuatu, itulah yang sebetulnya. sebab mak lebih kenal aku dari aku sendiri. sebab kekadang aku pun tak tahu apa yang diri aku nak.. tapi mak, tahu semuanya tentang diri aku. sebab mak laa yang melahirkan aku. mustahil mak tak kenal aku. kan?

benda yang sama jugak di katakan oleh Dr. Fadzillah Kamsah. aku seorang yang nampak lemah lembut. tapi keras di dalamnya. semua nasihat yang dr. Fadzillah Kamsah pesan pada aku, sebenarnya itulah pesanan mak. semua yang Dr. Fadzillah cakap, sebenarnya semuanya dah diberitahu oleh mak.

betul lah kata orang, pesan ibu itu beribu-ribu.. semuanya ade. semuanya dah dipesan. semuanya dah diberitahu. cuma kita je yang tak nak ambil peduli.

aku baru dapat membuktikan kata-kata mak, bila aku pergi ke tanah perkuburan semalam. bila aku tengok jenazah yang berisiko semalam. bila tengok semua tentang jenazah semalam. dan alhamdullillah, aku kuat. aku tak sangka aku dapat mengatasi semua ni ngan baik.. dan aku amat bersyukur sebab walaupun aku tengok perkara yang mengerikan pun, aku masih boleh bertenang.. aku harap, aku dapat mengambil pengajaran dari semua yang berlaku ni..

hmm, melihat orang yang meninggal membuatkan aku bertanya diri ku sendiri. adakah aku sudah bersedia untuk bertemu Allah dengan sedikit amalan yang ada ini? kalau tak sedia, kenapa aku masih lagi tak baik-baik.. huhu..

keinsafan menyelubungi diri..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS