RSS

pengalaman pertama..

setiap hari pasti ada sahaja pengalaman-pengalaman yang kita tak pernah tempuhi. bahkan ada pengalaman yang telah kita tempuhi tapi kita terpaksa melaluinya lagi.. yang pasti pengalaman tu akan mengajar kita erti sebuah kehidupan. ertinya berdikari dan pasti ia akan membuatkan kita matang dalam menilai sesuatu..

aku sebagai budak kampung, aku mengakui, banyak perkara yang aku masih tak terokai. dan dengan datangnya aku ke kL.. aku banyak tahu tentang selok belok dunia.. tentang banyak perkara yang aku tak tahu. dan aku mengakui, kekadang aku agak jakun dengannya. tapi itu bukan bererti aku tidak mahu mempelajarinya. aku belajar dan terus belajar. walaupun kekadang aku rasa sesak kerana aku tidak biasa dengan suasana ni..

tapi tak pe.. aku tahu, itulah lumrah kehidupan yang bakal aku lalui. cepat atau lambat.

hmm, budak kampung macam aku kekadang tak sesuai nak berada di bandar. bukan aku merendah diri. tapi aku sedar diri. aku bukanlah budak kampung yang tahu berfesyen. yang tahu serba serbi. aku adalah seorang yang tak de apa-apa dan naif tentang dunia luar.

tapi, pesan Ust Piee masih ada dalam minda aku. "jangan biarkan orang lukakan hati kamu. sebab kalau kamu tak menjaga hati kamu, siapa lagi yang nak jaga?"

so aku tak benarkan sesiapa pun membuli ku.. dan apa pun anggapan orang, aku tak kesah. janji aku buat perkara yang betul. walaupun kekadang aku memang melakukan kesalahan. biasalaa.. manusia.

hari ni, aku memulakan hari dengan rasa lapar. hahaha. kul5 pagi aku dah lapar. tetiap hari macam ni.. berada di rumah sewa untuk kali pertama, aku tak tahu nak buat apa. perut yang berbunyi ni ku tahan kan je. barang-barang aku pun aku tak keluarkan dari bag lagi. so tunggu jelaa sampai pagi. huhu.

walaupun aku ni agak tua, dan berumur. tapi sepanjang umur ku 260tahun ini, aku tak pernah menyewa rumah. kehidupan aku penuh dengan kehidupan berasrama. aku kekok. ya! memang. aku memang kekok dan tidak pandai berkongsi or share sesuatu ngan orang.. tapi berada di rumah sewa, aku terpaksa share segala-galanya ngan housemate..

akan aku belajar sedikit demi sedikit.. =)

dan aku harap, aku mampu bersabar dengan kerenah dan kesempitan hidup berkongsi segalanya dengan orang.. hmm.. boleh ke aku ni? aku macam tak percaya. tak percaya yang aku boleh melalui saat-saat di rumah sewa. mana tak nya. rumah sewa di kL, flat.. memang laa sedikit sempit. dan aku plak, sudah terbiasa dengan rumah kampung yang agak selesa dan luas. dengan bilik yang luas. ruang tamu yang besar. dapur yang memang luas. segalanya besar dalam hidup aku. tapi.. sekarang di sini, sempit dan terhad.

mula-mula agak pening. tapi aku cuba biasakan diri. sekarang kekadang pening. kekadang ok. tapi aku dalam proses penyesuaian diri berada di sini. ntah boleh ntah tidak. aku harap boleh.. =) dan aku katakan boleh. hehehe

aku tunggu dan lihat nanti.. macam mana aku akan handle kehidupan di rumah sewa.. hehehe..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS