RSS

memahami diri sendiri..

memahami diri sendiri adalah satu kewajipan untuk diri kita. macam mana kita nak faham diri kita sendiri? dan susah ke kita nak faham dengan diri kita sendiri.? persoalan yang susah untuk dijawab.

apabila di soal. ada yang menjawab, memang susah. ade pulak yang menjawab, apa yang susahnya.. diri kita, kita kenalah faham sendiri. dari kedua2 jawapan tersebut, aku tak dapat menyediakan jawapan yang betul. kenapa.. sebab nya ia amat abstrak untuk diterjemah.

tapi tahukah kamu betapa pentingnya kamu memahami diri sendiri. aku juga tak tahu ia penting. tapi kita tak kan kenal dengan diri sendiri. kerana kita tak de cermin untuk melihatnya. kawan2 ibarat cermin yang berguna pada aku. aku mengetahui sikap, perangai, feel, semua berkenaan diri ku semua dari kawan2 aku.

tapi.. kekadang kawan jugak salah tafsir. so jangan ambik semua kata2 kawan kamu. ia merbahaya. hehe.

kenapa orang kata kenal diri adalah penting. sebab Prof Megat selalu sebut.. "jangan lupa diri kamu.." so kepentingan jelas terpancar. lagipun kalau tak kenal, maka tak cinta.. siapa yang nak mengenali dan menyintai diri kita terlebih dahulu kalau bukan kita lah orang nya.

so di bulan yang mulia ni, jauhilah perkara2 yang dilarang. supaya diri tak terhumban ke neraka. tapi bukan bulan ni jela.. kekal kan laa kalau boleh.. sayangi diri kita.. kerana ia kita patut kenali nya..

tazkirah pagi dari ustazah.. ;p hehe.. ntah ape2 aku ni..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: