RSS

2 x 5 = 10

sesetangah manusia.. rasa tak puas hati pada diri sendiri memang tinggi.. rasa itu juga lah yang membawa diri kita kurang confident.. rasa confident perlu.. sangat perlu.. kenapa?

aku pun tak tahu kenapa. tapi bila aku fikir2.. aku rasa semua orang memerlukannya.. kerana ia lah yang membuatkan kita dapat menempuhi semua onak ranjau kehidupan.

tapi sikap atau rasa confident ini perlu di pupuk. ia akan sebati dalam diri kita kerana kita sentiasa memupuknya. eh.. apa yang aku bebel kan ni? entah laa labu...

tapi apa yang aku nak luahkan ialah walaupun kita tak tahu apa yang kitab perlu buat.. tapi rasa confident itu mesti ada.. tapi sesetengah orang mempunyai rasa confident pada diri sendiri lebih sangat2.. menganggap diri sendiri lebih.. dan tidak rasa selamat dan confident dengan orang lain. betul ke?

melalui pengalaman ku.. aku banyak belajar dari pengalaman orang.. memang ada manusia yang memang tidak confident pada orang lain. dia merasakan dia saja yang betul.. tapi.. sebenarnya sama rata atau boleh dikatakan.. 2 x 5 = 10 aje laa... haha

sebab tu lah.. di samping memupuk rasa confident pada diri.. kita mesti ada zuhud dalam hati.. kita tak boleh memupuknya sehingga ia melimpah ruah.. dan menjadikannya berleluasa dalam diri.. bahkan sikap mempercayai orang lain juga confident seperti kita, perlu di pupuk di dalam diri..

kerana manusia itu adalah lahir tidak sempurna..

kekadang kita mesti memberi peluang kepada orang lain belajar untuk membuat sesuatu.. dan kita mesti support mereka dari belakang.. percaya mereka juga boleh buat seperti yang kita buat..

kerana kepercayaan itu penting dalam sesebuah hubungan yang terjalin.. sama ada perhubungan antara sahabat, bercinta, keluarga dan lain2.. kerana orang lain juga sama seperti kita, manusia itu tidak sempurna..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: